Sökning: "arbetsterapeuter i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden arbetsterapeuter i skolan.
1. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Problematisk skolfrånvaro har på senare år ökat och kommit att bli ett samhälleligt problem. Barns framtid och utveckling är till stor del präglad av att de klarar av skolan. LÄS MER
2. Upplevelser och erfarenheter av problematisk skolfrånvaro utifrån elevens perspektiv - en metasyntes
Magister-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Sammanfattning Introduktion: Problematisk skolfrånvaro kännetecknas av att eleven inte mår bra och inte har fått rätt stöd och hjälp. Skolfrånvaro skapar stora samhällskostnader och kan få betydande konsekvenser på individnivå. LÄS MER
3. Arbetsterapi i skolan : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Arbetsterapi är en hälsoprofession vars syfte är att främja hälsa och välbefinnande genom aktivitet/sysselsättning. Huvudmålet är att möjliggöra människors deltagande i aktiviteter i dagliga livet. LÄS MER
4. Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med barn med autismspektrumtillstånd kopplat till skolrelaterade aktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av arbete kopplat till skolrelaterade aktiviteter tillsammans med barn med autismspektrumtillstånd. Metod: Studien antog en kvalitativ ansats för att beskriva arbetsterapeuternas subjektiva upplevelser. LÄS MER
5. Arbetsterapeuters erfarenheter av att utföra åtgärder för barn med olika funktionsnedsättningar i grundskolan
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: I Sverige har barn skolplikt och behöver därmed ha en bra och fungerande skolgång. Barn med funktionsnedsättningar kan löpa större risk för att inte bli delaktiga i undervisning och gemenskap jämfört med barn utan funktionsnedsättningar. Detta på grund av en otillgänglig miljö. LÄS MER