Sökning: "area matematiska begrepp"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden area matematiska begrepp.

  1. 6. "Varför gör man såhär?" : En litteraturstudie om elevers förståelse av bestämda integraler med utgångspunkt i begrepps- och procedurkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Tekniska fakulteten; Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Maria Turesson; [2019]
    Nyckelord :Begreppskunskap; Procedurkunskap; Bestämda integraler; Matematik; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturöversikt där elevers begrepps- och procedurkunskaper om bestämda integraler samt hur undervisning bör utformas för att elever ska få förutsättningar att utveckla dessa kunskaper undersöks. Resultatet diskuteras i relation till framförallt Hiebert och Lefevres definitioner och beskrivningar om dessa kunskapsformer. LÄS MER

  2. 7. GeoGebra som vertyg för gymnasieelevers lärande av andragradsfunktioner : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Erlandsson; [2019]
    Nyckelord :GeoGebra; Andragradsfunktion; Prestationer; Attityder; Lärande;

    Sammanfattning : I takt med att den tekniska utvecklingen går framåt och med krav från styrdokumenten, blir tekniska hjälpmedel ett allt vanligare inslag i klassrummet. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka argument som ges i forskningslitteraturen för att använda GeoGebra i undervisning av andragradsfunktioner i jämförelse med traditionell undervisning i gymnasiet eller motsvarande i andra länder. LÄS MER

  3. 8. Area? Men hur tänker du då, kan du förklara begreppet? : En studie om hur muntlig matematisk kommunikation kan stötta elevers utveckling av begreppsanvändning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fredrik Holmberg; Gresa Shulemaja; [2016]
    Nyckelord :Begreppsanvändning; matematik; matematiska begrepp; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Matematik är ett språk som måste uppmärksammas. Tidigare forskning belyser vikten av att behärska de matematiska begreppen. Elever måste ges möjlighet att samtala och bearbeta de matematiska begreppen. LÄS MER

  4. 9. Att införliva konkret material för att väcka elevers intresse

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Iman Saadi; [2014]
    Nyckelord :Konkret material; laborativt material; geometri;

    Sammanfattning : Undersökningen syftade till att studera hur användandet av konkreta material i geometriundervisningen i tvåmellanstadieklasser på en svensk skola påverkar elevernas intresse och förståelse för ämnet. För att avgränsaområdet valde vi att specifikt undersöka användningen av konkret material under undervisningen av area ochomkrets. LÄS MER

  5. 10. Can you describe your home? : A study about students understanding about concepts within construction

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Frida Svensson; [2014]
    Nyckelord :Blooms taxonomy; Everyday life mathematics; Geometrical concepts; van Hieles levels.; Blooms taxonomi; Geometriska begrepp; van Hieles nivåer; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : The purpose with this research paper is to examine the students’ shown knowledge in geometry, with a focus on construction and its concepts, and the educational value and teaching the students got in this area. The students’ homes are used as a starting-point. LÄS MER