Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  2. 2. Maskeringsmaterial med multi-axial varptrikå

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anton Hagman; Simon Angelbratt; M Said Akil; [2023]
    Nyckelord :Multi-axial warpknit; Bi-axial warpknit; Camouflage nets; Theoretical modeling; Hooke s law; Young s modulus; stiffness; Multi-axial varptrikå; Bi-axial varptrikå; Kamouflagenät; Teoretisk modellering; Hookes lag; Elasticitetsmodul; Styvhet;

    Sammanfattning : Kamouflagenät är ett viktigt verktyg inom försvarsindustrin där det används för att maskera eller dölja objekt från att bli visuellt upptäckta. Kamouflagenät är utformade för att efterlikna den omgivande miljön eller terräng som den appliceras vid. LÄS MER

  3. 3. Matematiska resonemang och formell matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Malte Grip; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Gymnasiet; Bevis; Resonemang; Förmåga; Symboler;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att mäta gymnasieelevers förmågor inom matematisk bevisföring. Förmågan att kunna följa och bedöma matematiska resonemang är enförmåga som ska utvecklas i gymnasiets samtliga matematikkurser. LÄS MER

  4. 4. Matematik som språk i förskolan : Förskolans matematik genom förskollärarens språkbruk i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linn Tidbeck; Kim Nauclér; [2019]
    Nyckelord :Matematik; språk; förskolan; Lpfö 18; didaktiska verktyg; miljö;

    Sammanfattning : För den kommande studien är vårt syfte att bidra med kunskap och förståelse kring det matematiska språket i förskolans miljö, vid tillfällen då det inte explicit har planerats någon matematisk aktivitet. De frågeställningar som vi har arbetat med i studien är: Hur kommer matematik till uttryck genom förskollärarna i de spontana aktiviteterna i förskolan? Vilken typ av matematik blir barnen utmanade med i förskolans spontana aktiviteter? Vilka matematiska begrepp används i förskolans spontana aktiviteter? Studien har genomförts med fyra observationer och två intervjuer, där studieobjekten varit förskollärare och förskollärares användning av matematiska uttryck i kommunikationen med barnen. LÄS MER

  5. 5. Hållfasthetslära i teknikläroböcker : En jämförande innehållsanalys av läroböcker i teknik för grundskolan årskurs 7-9 samt gymnasiet årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Michael Östh; Hans Strandberg; [2019]
    Nyckelord :technology; strength of materials and solid mechanics; strength theory materials; textbooks; text analysis; elementary school; upper secondary school; subject plan; central content.; teknik; hållfasthet; material; läroböcker; textanalys; grundskolan; gymnasieskolan; kursplan; ämnesplan; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Hållfasthetslära är ett viktigt och centralt område inom ingenjörsutbildningar. Men att ha grundläggande kunskap om vad som gör konstruktioner hållfasta är dock något som inte enbart bör vara förbehållet ingenjörer, utan det är även ett område som tillhör allmänbildningen. LÄS MER