Sökning: "asperger i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden asperger i skolan.

  1. 11. Inkludering - Vem du än är, var du än bor? : Framgångsfaktorer för inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne Arvidsson; [2012]
    Nyckelord :ADHD; Asperger syndrom; grundskola; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka framgångsfaktorerna och förutsättningarna är för att kunna undervisa elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Frågeställningarna var: Vilken kompetens inom området neuropsykiatri anser lärarna att det finns i skolan? Vilka anpassningar anser de intervjuade lärarna behövs för att inkludering ska kunna fungera? Vilket stöd anser lärarna att de behöver för att lyckas med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? På vilket sätt kan undervisningsmiljön för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skilja sig åt i de undersökta skolorna? I studien användes kvalitativ metod i form av intervjuer med olika pedagoger. LÄS MER

  2. 12. Elever med Asperger syndrom och deras upplevelse av pedagogiskt stöd i specialutformat gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Mikaela Runeson; Anna Svensson; [2012]
    Nyckelord :Asperger syndrom; Elever; Pedagogik; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Elever med Asperger syndrom har till följd av sin diagnos ofta svårigheter med theory of mind, central coherens, exekutiva funktioner, perception och socialt samspel med flera. Dessa svårigheter har för eleverna, i olika stor utsträckning, negativa konsekvenser i skolan. LÄS MER

  3. 13. Att lyssna till tonårsröster : Psykisk hälsa hos ungdomar med funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Ulla Ader; Inga Lundblad Danielsson; [2012]
    Nyckelord :Psykisk hälsa; Funktionsnedsättning; ungdomar Asperger; ungdomar lindrig intellektuell funktionsnedsättning; ungdomar mental retardation;

    Sammanfattning : Syftet med fördjupningsarbetet har varit att via en pilotstudie öka kunskapen om ungdomar med funktionsnedsättning i Umeå, med avseende på psykisk hälsa, och på hur de upplever sin vardag i skolan, med kamrater och i familjen. Psykisk hälsa undersöktes genom att ungdomar med funktionsnedsättning som går i specialklasser (grundsärskolans högstadium, högstadium för ungdomar med Asperger, högstadium för ungdomar med rörelsenedsättningar), fick besvara en enkät under skoltid. LÄS MER

  4. 14. Kommunikation och samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paul Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :autism; avvikande; interaktionistiskt; sociokulturellt; utanförskap;

    Sammanfattning : Detta handlar i grunden om fyra elever, mellan 10 och 14 år som är diagnostiserade autism. Syftet med det här examensarbetet är, att med inriktning på vardagliga situationer där barn och ungdomar diagnostiserade autism ingår i, utreda och identifiera grupp- och organisationsrelaterade problem, vilka lyfter fram och förstärker ett avvikande beteende. LÄS MER

  5. 15. A case report about two children with Asperger syndrome and ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gun Rosenlund Chrintz-Gath; [2012]
    Nyckelord :Asperger syndrom; ADHD; NPF; Betyg; Barn i behov av särskilt stöd; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är dels att undersöka, beskriva och förstå varför två barn med Asperger syndrom och ADHD inte fick fullständiga betyg i skolan, men också att undersöka hur skolan kan arbeta för att andra barn ska kunna uppnå det.Fallbeskrivningen om J och R är central i uppsatsen men jag har också intervjuat två specialpedagoger och en speciallärare samt haft en personlig kommunikation med flera nyckelpersoner inom barn- och ungdomspsykiatrin för att få svar på mina frågor. LÄS MER