Sökning: "aspergers syndrom pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden aspergers syndrom pedagogik.

  1. 1. Lärares uppfattningar av arbetet med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i fritidshemmet

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning; Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Henrik Söderberg; Jesper Blomgren; [2018]
    Nyckelord :After school education; Aspergers syndrom; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Autistiskt syndrom; Inkludering; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Tourettes syndrom; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver sina uppfattningar av att arbeta med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Utifrån syftet har två forskningsfrågor författats; Vilka faktorer uppfattar lärare i fritidshem avgörande i arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Vilka möjligheter respektive svårigheter uppfattar lärare i fritidshem att det finns med att undervisa elever med NPF? Studien är kvalitativ och har använt fokusgruppsintervjuer som metod för att samla in de kvalitativa data som har utgjort resultatet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares upplevelser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd : med fokus på ADHD och Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Johansson; Petra Nilsson; [2016]
    Nyckelord :ADHD; Aspergers syndrom; Förskola; Pedagog; Anknytningsteori; Intervju; Barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Inledning Undersökningen handlar om hur pedagoger kan arbeta för att bemöta barn i behov av särskiltstöd med fokus på diagnoserna ADHD och Aspergers syndrom. Arbetet handlar dessutom omhur pedagoger upptäcker att ett barn är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Arbetsplatsen som lärmiljö för personer med Aspergers syndrom - hinder och möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Anna Renman; [2014]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; lärande; arbete; arbetsplats; arbetsmarknaden; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsen var att skapa förståelse för vilka hinder och möjligheter gällande lärande som finns på en arbetsplats och i arbetslivet för personer med Aspergers syndrom. För att besvara det har jag studerat de teoretiska kopplingarna mellan Aspergers syndrom och lärande i arbetslivet samt analyserat och diskuterat hinder och möjligheter för dessa individers lärande i arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Neuropsykiatriskafunktionsnedsättningari förskolan - : En studie om hur pedagogerna arbetar med dessa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Victoria Holm; Ida Lindqvist; [2013]
    Nyckelord :ADHD; Aspergers syndrom; Autism; DAMP; Tourettes syndrom; Pedagogens roll; En skola för alla; Normalitet och avvikelse.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur fyra förskolelärare på tre olika förskolor uppmärksammar, underlättar och hjälper barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hur pedagogerna tillsammans med specialpedagogen arbetar med stöttning och hjälpmedel för att skapa en meningsfull pedagogisk vardag för dessa barn i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Aspergers vid skolbänken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrea Wallenius; [2013]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; intervju; koncentrationssvårigheter; sociala funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några elever med Aspergers syndrom upplever skillnaderna mellan en vanlig integrerad klass och en specialklass anpassad efter elever med Aspergers syndrom med fokus på förutsättningarna för koncentration och social interaktion. Fyra individer har intervjuats, de har flera års erfarenhet av båda skolformerna och deras återberättande av hela sin skolgång, med extra fokus på koncentration och social interaktion, ligger som grund för resultatet och analysen. LÄS MER