Sökning: "ateljérista"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet ateljérista.

  1. 11. En ateljéristas synliggörande av matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Charlotte Svensson; Anna-Maria Ackre; [2014]
    Nyckelord :Reggio Emilia; ateljérista; bildverksamhet; matema;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna undersökning är att studera hur matematikutveckling synliggörs i arbetet med bild genom enateljéristas arbete. Vi vill i studien också belysa hur den tredje pedagogen, det vill säga miljön, kan lyfta fram detmatematiska lärandet. LÄS MER

  2. 12. Ateljeristors förhållningssätt till barns bildskapande : Inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi i svensk förskolekontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Cecilia Altergård; Johanna Wickman; [2013]
    Nyckelord :ateljerista; ateljeristans roll; Reggio Emilia; estetiska lärprocesser; barns bildskapande;

    Sammanfattning : BakgrundVi har valt att belysa bildpedagogikens framväxt i Sverige och ge en överblick av viktiga föregångsgestalter och deras pedagogiska synsätt. Reggio Emilias pedagogiska filosofi presenteras, där idén om att använda en ateljerista i den pedagogiska verksamheten startade. LÄS MER

  3. 13. En pensel i handen eller en palett för meningsskapande? : En kvalitativ studie av Ateljéristans yrkesutövning i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Filosofiska fakulteten

    Författare :Wallin Alexandra; [2012]
    Nyckelord :Ateljérista; estetiskt arbetssätt; bildskapande; profession; professionalisering; meningsskapande.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till att genomföra studien kom utav mitt skapandeintresse och mötet med ateljéristor under min förskollärarutbildning. Syftet var att undersöka hur fem ateljéristor uppfattar sin yrkesutövning i relation till arbetslag, barn och kvaliteten i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Bild, färg och form : utifrån förskollärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Kvarnvik; Millan Oscarsson; [2008]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; färg och form; skapande; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur förskollärare tänker och arbetar kring bild, färg och formskapande inom förskolan och vilka faktorer de anser viktiga i den skapande verksamheten. Vi vill även se om det föreligger några skillnader då förskolan har tillgång till en ateljerista som arbetar i förskolans ateljé och då förskolan inte har det. LÄS MER