Sökning: "att lära sig som vuxen"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden att lära sig som vuxen.

  1. 1. ”Var ska omsorgen få plats?” : En studie kring förskollärares syn på sitt omsorgsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karl Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; Curriculum theory; Care; Preschool teacher; Educare; Förskola; Läroplansteori; Omsorg; Förskollärare; Educare;

    Sammanfattning : Förskolan har varit och är en omsorgsinstitution där verksamma i förskolan bedriver omsorg i många olika former. Det kan vara allt från att knyta ett par skor till att prata om bilbarnstol med en vårdnadshavare; och allt där emellan. Omsorg definierar förskolan och vad förskolan har för uppdrag och uppgift i samhället. LÄS MER

  2. 2. “För den här är stor och vindruvorna är liten. Och det är därför de sjunker och den här flyter. Tror jag.“ : -En studie av vuxnas inflytande i förskolebarns utveckling och lärande inom naturvetenskap.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hilma Andersson; Paulina Englundh; [2023]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; flyta sjunka;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie är en tematiskanalys av barnens undersökande förmågor i naturvetenskapliga aktiviteter. Denna studie har observerat och analyserat barnens undersökande vid en viss utvald naturvetenskaplig aktivitet. LÄS MER

  3. 3. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. “Det är sunt att barn kan reagera och uttrycka känslor.” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av konflikter och konflikthantering från ett vuxen-barn perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Sanna Rydin; Sofia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Konflikter; relationer; förskollärare-barn; attributionsteorin; relationella teorin; självreglering; samreglering; mentalisering; yttre attribut; inre attribut; makt; affekt;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige går en majoritet av barn i åldrarna 1–6 i förskolan. Det ligger i förskolans uppdrag enligt rådande styrdokument att lära ut konflikthanteringsstrategier till barnen. Konflikter är en naturlig del i livet och uppstår dagligen när människor samspelar med varandra. LÄS MER

  5. 5. Vuxenutbildning och Livslångt Lärande : En kvalitativ studie om vuxnas val att delta i utbildning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Johansson Qwarforth; Elin Wisting; [2022]
    Nyckelord :Livslångt lärande; Motivation; Möjlighet; Nödvändighet; Vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I Sverige deltar ett stort antal individer i vuxen ålder i olika utbildningsformer och motiven som ligger bakom valet att studera kan variera. Att delta i fortsatta studier genom livet är något som förespråkas för ett livslångt lärande och kan innebära nya möjligheter för individen. LÄS MER