Sökning: "att möblera för lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden att möblera för lärande.

  1. 1. "Vi har fritids i klassrummen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mårten Carlsson; Simon Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Elever; Fritidshem; Inflytande; Inomhusmiljö; Lokaler;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, men reviderad 2016) som härmed kommer att refereras till som Lgr11 säger att alla som arbetar i verksamheten ska ”främja barns förmåga och vilja att influera den sociala, kulturella och fysiska innemiljön de vistas i” (Lgr11, 2016, s.15). LÄS MER

  2. 2. Att möblera klassrum för studiero och social interaktion : En intervjustudie med sju lärare i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Avermalm; Malin Westerlund; [2016]
    Nyckelord :studiero; social interaktion; ramfaktorteori; klassrumsmöblering; klassrumsmiljö; elever i särskilda behov; inlärningsstilar;

    Sammanfattning : Skolan är en plats där elever ska inhämta kunskap och hur den platsen är utformad, i form av elevernas placering och klassrummets möblering, kan påverka elevernas möjligheter till inlärning. Den här studien är en kvalitativ intervjustudie där vi samlat in reflektioner, från sju verksamma lärare inom Uppsala län, gällande klassrumsmöblering. LÄS MER

  3. 3. Arbetsplatsen som arena för lärande : En studie av förutsättningarna för att arbeta och lära i ett öppetkontorslandskap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Emmy Hargne; Isabelle Flygelholm; [2014]
    Nyckelord :Öppet kontorslandskap; lärande; arena för lärande; arbetsplatsens relationik; kollektivt lärande; samarbete;

    Sammanfattning : Öppna kontorslandskap är ett sätt att möblera arbetsplatser så att fler personer ryms i samma lokal. Dessa landskap anses förbättra utbytet av information, skapa möjligheter till samarbete, ge verksamheten en starkare organisationskultur samt förbättra lönsamheten för organisationen. LÄS MER

  4. 4. Möblering och placering av elever i klassrummet kopplat till studiero : En intervjustudie med sex lärare som undervisar i grundskolans senare år

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jeanette Bos; [2010]
    Nyckelord :klassrumsmiljö; möblering; studiero; inlärning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning kring klassrumsmöblering visar på att den med fördel sker efter undervisningsform; exempelvis gruppkonstellationer för grupparbeten och rader för individuellt arbete. Rader framställs som den konstellation av möbler som har den mest positiva effekten på elevernas beteende, och är den vanligaste möbleringen i svenska skolor. LÄS MER

  5. 5. Att möblera för lärande : före, under och efter

    M1-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Sahlsten; [2010]
    Nyckelord :Miljön; ommöblering; pedagog; verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen är uppbyggd på aktionsforskning som behandlar vad pedagogerna på en förskola har för förväntningar på en ommöblering av inomhusmiljön och vad det kommer att leda till för pedagogerna i deras fortsatta arbete. Jag har även behandlat hur pedagogerna tänker när vi inreder rummen på nytt. LÄS MER