Sökning: "att tänka abstrakt"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden att tänka abstrakt.

  1. 1. Att knäcka koden : Autism i matematikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jacob Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :autism; digitala hjälpmedel; hjälpmedel; kognitiva förmågor; matematikutbildning; stöttning; utmaningar; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka de utmaningar som elever med autism möter inom matematikutbildning och vilken stöttning som lärare kan använda för att underlätta deras inlärning. För att strukturera upp arbetet delades syftet in i två frågeställningar: utmaningar och stöttning. LÄS MER

  2. 2. Språket som nyckel : En studie i hur fyra lärare undervisar om ämnesord med fokus på språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Andersson; Josefine Mattsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; språkinriktat arbete; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbete; ämnesord;

    Sammanfattning : Sammanfattning /Abstrakt Andersson, Jenny och Mattsson Josefine (2023) Språket som nyckel: en studie i hur fyra mellanstadielärare undervisar om ämnesord i sina respektive ämnen, med fokus på språkstörning och språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp Förväntat kunskapsbidrag   Vi hoppas att vår studie kan bidra med kunskap om hur några lärare tänker om språkutvecklande undervisning och hur explicit undervisning av ord och begrepp kan stötta elever i deras kunskaps- och ordförrådsutveckling. LÄS MER

  3. 3. STEAM-undervisning : En allmän litteraturstudie om vad ämnet Art tillför STEAM-undervisning och på vilket sätt det kan gynna elevers lärande

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Skagerström Olsson; [2022]
    Nyckelord :STEAM-undervisning; estetiska uttryckssätt; tvärvetenskaplig; divergent och konvergent tänkande; lärprocess;

    Sammanfattning : Utbildningsforskare i början av 2000-talet uttryckte ett behov av tvärvetenskaplig undervisning för att stärka elevers begreppsförmåga och öka deras intresse för naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Diskussionen inkluderade ämnen som Science, Technology, Engeneering and Mathematics (STEM). LÄS MER

  4. 4. Kreativiteten och hållbarheten : Om materialkombinationer i slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Lundell; [2022]
    Nyckelord :The function complex; practice of correspondence; sloyd; multi-materiality; creativity; critical design literacy for sustainability.; The function complex; practice of correspondence; slöjd; materialkombinationer; kreativitet; critical design literacy for sustainability.;

    Sammanfattning : Genom ramverk i en bearbetning av Papaneks funktionskomplex och Ingolds slöjdande som brevväxling undersöker den här studien hur man kan arbeta både kreativt undersökande och miljömässigt hållbart i slöjdundervisningen, genom att ställa frågorna hur fungerar Papaneks funktionskomplex för slöjdande i materialkombinationer, och vilka konsekvenser har arbetet med materialkombinationer för ett möjligt lärande. Resultatet indikerar att funktionskomplexet bidrar till ett hållbarhetsfokus i slöjdande och främjar kreativitet, men motivation inför materialen och tekniken spelar stor roll. LÄS MER

  5. 5. Matematiskt resonemang i förskoleklass och årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2022]
    Nyckelord :didaktisk modell; imitativt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; matematiskt resonemang; resonera; “Tänka; resonera; räkna”;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad det innebär att resonera inom matematik på lågstadiet. I läroplanen (Skolverket, 2019) kan det utläsas på flera ställen att eleverna från och med förskoleklass i någon grad ska kunna resonera inom matematik. LÄS MER