Sökning: "autonomi skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 110 uppsatser innehållade orden autonomi skolan.

  1. 16. Probabilistic Multi-Modal Data Fusion and Precision Coordination for Autonomous Mobile Systems Navigation : A Predictive and Collaborative Approach to Visual-Inertial Odometry in Distributed Sensor Networks using Edge Nodes

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Isabella Luppi; [2023]
    Nyckelord :Distributed Sensor Networks; Point Cloud Processing; Bounding Box Fitting; Trajectory Tracking; Distributed Estimation; Predictive Estimation; Edge-Computing; Reti di Sensori Distribuiti; Elaborazione di Nuvole di Punti; Riquadri di Delimitazione; Tracciamento della Traiettoria; Stima Distribuita; Stima Predittiva; Calcolo Distribuito.; Distribuerade Sensornätverk; Bearbetning av Punktmoln; Anpassning av Begränsningsruta; Trajektorieuppföljning; Distribuerad Uppskattning; Prediktiv Uppskattning; Edge-datorbehandling;

    Sammanfattning : This research proposes a novel approach for improving autonomous mobile system navigation in dynamic and potentially occluded environments. The research introduces a tracking framework that combines data from stationary sensing units and on-board sensors, addressing challenges of computational efficiency, reliability, and scalability. LÄS MER

  2. 17. Sociala relationers och interaktioners påverkan på läsmotivation : En forskningsöversikt

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Persson; Elisabeth Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; sociala relationer; sociala interaktioner; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Eftersom läsning är centralt för skolarbete och kunskapsinhämtning och aktuella rapporter visar på barns sjunkande läsintresse, är det av vikt att skolan arbetar med att stärka läsmotivationen hos eleverna. Faktorer som forskning pekar på som betydelsefulla för läsmotivation är bland annat självtillit, självbild och upplevd autonomi. LÄS MER

  3. 18. ”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hannes Jansson; Mattias Gustafsson; [2022-06-10]
    Nyckelord :skolkurator; skolsocialt arbete; disciplinära åtgärder; professionsteori; rollteori;

    Sammanfattning : Studien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. LÄS MER

  4. 19. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER

  5. 20. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Student; Political trust; Critical pedagogy;

    Sammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER