Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Äventyr i Matteskogen: Virtual Reality som utbildningsverktyg

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

    Författare :Björn Holmstedt; [2018]
    Nyckelord :Virtual Reality; Användarcentrerad Design; Interaktionsdesign; Utbildningsverktyg; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Utbildning är en viktig del av vårt samhälle och med hjälp av ny teknik finns det utrymme för förbättring. Idag används datorer, applikationer till smarta telefoner samt surfplattor i stor utsträckning inom utbildning. En ny teknikrevolution håller på att äga rum, nämligen Virtual Reality. LÄS MER

  2. 2. I vilka sammanhang och hur används matematik? : En kvalitativ studie om åtta femteklassares syn på användningen av matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simon Röjmyr; [2018]
    Nyckelord :Elevers uppfattningar; Förmågor; Läroplan; Matematikers matematik; Skolmatematik; Vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilka sammanhang åtta femteklassare anser sig använda matematik, och på vilket sätt de beskriver att de använder matematik i dessa sammanhang. Intervjuer med åtta femteklassare genomfördes för att samla in data. Data analyserades utifrån de matematiska förmågorna i kursplanen. LÄS MER

  3. 3. Hur klär sig barn vid utomhusundervisning? : Ett kartläggning av femteklassares klädsel vid utomhusaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alfred Andersson; [2017]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; utomhusundervisning; utomhuspedagogik; elevers klädsel; klädsel vid utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka kläder barn har tillgång till hemma, och vilka kläder de väljer att använda i skolan.  Studien undersöker även hur mycket undervisning femteklassare har fått om klädsel vid utomhusaktiviteter, samt om detta går att koppla till deras val av kläder i skolan. LÄS MER

  4. 4. Resonemang i grupp : En studie om interaktion i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Jonna Henrichsen; [2016]
    Nyckelord :Group work; mathematics; reasoning; communication; forms of representation; Grupparbete; matematik; resonemang; kommunikation; representationsformer;

    Sammanfattning : Den här studien har tittat på grupparbete som undervisningsmetod inom matematik. Med hjälp av strukturerade observationer av fyra grupper med femteklassare och textanalys av deras lösningar har jag studerat elevernas resonemang och användning av matematiska representationsformer. LÄS MER

  5. 5. Bilder och byggen är bra även för de bästa matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Gleisner; [2015]
    Nyckelord :Rika problem; särskild matematisk förmåga; särbegåvad; problemlösning; grundskola;

    Sammanfattning : Elever med varierad matematisk förmåga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. För att ge alla möjlighet att utmanas hänvisas eleverna ofta till enskild räkning i läromedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat för att den ger litet utrymme för interaktion eleverna emellan. LÄS MER