Sökning: "avvikande beteende i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden avvikande beteende i förskolan.

  1. 1. ”Med repetition, repetition och övning närmar vi oss bättre beteenden" : En studie av förskollärares perspektiv på fostran och barns utmanande och avvikande beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Hurtig; Stina Thiele; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; fostran; bemötande; utmanande beteende; avvikande beteende; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen kring hur några förskollärare ser på sitt fostransuppdrag i allmänhet, samt hur de förhåller sig till barn som de anser har ett utmanande eller avvikande beteende i synnerhet. Metoden som används för att uppnå syftet med studien är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  2. 2. ”Den fria leken är inte fri” : En kvalitativ studie om barns fria lek och krigslekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hathaikan Ngamnual; Ioana Popescu; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; krigslek; makt; styrning och norm;

    Sammanfattning : Abstract   Vårt examensarbete syftar till att undersöka pedagogernas syn på barns fria lek och faktorer som påverkar barns möjlighet till den fria leken i förskolan. Vidare, undersöker vi pedagogernas förhållningssätt om leken övergår till en krigslek samt när, hur och på vilka grunder anser pedagogerna att det är lämpligt att ingripa i barns lek. LÄS MER

  3. 3. Bedöma eller inte bedöma det är frågan? : En intervjustudie av rektorers och förskollärares syn på bedömning i relation till barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Klar; Sanna Thelander; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; bedömning; förskola;  intervju; synsätt.;

    Sammanfattning :  Vår studie syftar till att undersöka hur förskollärare och rektorer beskriver hur de ser på begreppet barn i behov av särskilt stöd, hur de resonerar kring bedömning av de barn som utgörs av begreppet samt hur de beskriver att bedömningen görs. För att undersöka ovanstående har vi använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod där studiens resultat ställs i relation till och jämförs med våra teoretiska utgångpunkter, det relationella perspektivet, det kategoriska perspektivet och dilemma perspektivet inom det specialpedagogiska fältet. LÄS MER

  4. 4. BARN I BEHOV AV TILLFÄLLIGT ELLER VARAKTIGT STÖD : Förskollärares upplevelser av att bemöta barn i behov av tillfälligt eller varaktigt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Asplund; Sofia Jansson; [2020]
    Nyckelord :barn; behov; stöd; förskola; förskollärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien vilar på ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att tillgodose alla barns individuella behov av stöd i förskolan; oavsett om barnets behov av stöd är tillfälligt eller varaktigt. En kvalitativ metod användes där vi utgick från semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Hur kommer det sig att vi ser på barns olikhet, på olika sätt? : En vetenskaplig essä om behovet av kollegial reflektion i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madeleine Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; differences; reflection; norms and values; interculturality; intersubjectivity; Förskola; olikheter; reflektion; normer och värden; interkulturalitet; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : This essay deals with how we can look at children's differences and create an approach through interculturality as a method. The essay highlights the importance of collegial reflection, but also the individual reflection and that it is a necessity to create a common consensus on how to work with children who have a different pattern of behavior. LÄS MER