Sökning: "Emma Klar"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Emma Klar.

  1. 1. Handskrift eller digitala skrivmedel? : En kvantitativ studie om elevers val av skrivmedel vid textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Berlin; Cecilia Svärd; [2022]
    Nyckelord :handskrift; digitala skrivmedel; elevperspektiv; skrivutveckling; flerspråkighet; tidig skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Att identifiera den faktiska fördelningen i skrivundervisningen bland elever i årskurs 3 utifrån hur många som väljer att skriva sina texter på dator respektive för hand när valet står fritt samt att identifiera eventuella faktorer till varför. Metod: En kvantitativ enkätstudie utfördes med sammanlagt 86 deltagare. LÄS MER

  2. 2. Innan snön faller : Before the Snow Falls

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Lina Lundahl; [2021]
    Nyckelord :Kreativt skrivande; Gaslamp fantasy;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Fröet till min historia om Ester Lärka såddes en mörk novemberkväll när jag gick genom gamla stan i Eksjö. Framför mig såg jag en gestalt i hög hatt, blodröd rock och med en silverkäpp, som försvann mellan de gamla träbyggnaderna. Tanken att det var djävulen som visat sig slog rot. LÄS MER

  3. 3. Bedöma eller inte bedöma det är frågan? : En intervjustudie av rektorers och förskollärares syn på bedömning i relation till barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Klar; Sanna Thelander; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; bedömning; förskola;  intervju; synsätt.;

    Sammanfattning :  Vår studie syftar till att undersöka hur förskollärare och rektorer beskriver hur de ser på begreppet barn i behov av särskilt stöd, hur de resonerar kring bedömning av de barn som utgörs av begreppet samt hur de beskriver att bedömningen görs. För att undersöka ovanstående har vi använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod där studiens resultat ställs i relation till och jämförs med våra teoretiska utgångpunkter, det relationella perspektivet, det kategoriska perspektivet och dilemma perspektivet inom det specialpedagogiska fältet. LÄS MER

  4. 4. En skönhet klär i patriarkalastrukturer : En kvantitativ textanalys av H&Ms porträttering av kvinnokroppen ur genus- och feministiskt perspektiv

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Esther Muijs; Elsa Skagersten; Emma Landén Lavendell; Elza Cedergren; [2020]
    Nyckelord :Gender; feminism; the female body; H M; Instagram; Genusvetenskap; Feminism; Kvinnokroppen; H M; Instagram.;

    Sammanfattning : Denna studie är skapad för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Karlstad Universitet. Uppsatsen skriven på B-nivå, det vill säga 7,5 högskolepoäng. LÄS MER

  5. 5. Allas rätt att bli utmanade i skolan : undervisning för och med tidiga språkare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ingela Andersson; Emma Ferlesjö; [2019]
    Nyckelord :Language-; writing- and reading development; early reading development; linguistic challenges; special needs teacher; early intervention; Språk-; skriv- och läsutveckling; tidig läsutveckling; språkliga utmaningar; speciallärare; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Redan i de tidiga skolåren och i skolans alla ämnen har språket stor betydelse för utvecklingen och lärandet. Alla barn utvecklas olika och skolan har ett uppdrag i att möta och utmana alla elever. LÄS MER