Sökning: "badort"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet badort.
6. Regionsutveckling av hållbar turism -Hur Region Halland kan expandera sin turism på ett hållbart sätt
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : A sustainable approach could be a solution for the tourism industry to reduce its climate impact. The aim of this thesis was to develop a sustainable tourism strategy, in collaboration with Swedish region Halland. The sustainability concept was set against the developed tourism strategy, both on a theoretical and practical level. LÄS MER
7. Från landskapsbeskrivning till renodlad reklam - AB Tylösands Havsbads marknadsföring 1916-1948
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Denna uppsats ämnar behandla turism och marknadsföring. Genom att undersöka och kartlägga AB Tylösands Havsbads marknadsföring utifrån dess firmakorrespondens under tre olika perioder från 1900-talets första hälft, besvaras frågor som: Hur gick AB Tylösands Havsbad tillväga när de marknadsförde badorten? Till vem riktades marknadsföringen? Vilken bild av Tylösand spreds ut genom marknadsföringen? Skedde det några förändringar i hur Tylösand marknadsfördes? Syftet med undersökningen är att öka förståelsen över hur området blir så populärt och synliggöra vilka tillvägagångssätt man använde då man marknadsförde badorten. LÄS MER
8. Nordens Sorrento : Båstads utveckling som badort 1900-1939
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Under 1800-talet var Båstad redan etablerad som badort. Orten marknadsfördes som kurort som bl.a. erbjöd havsbad som medicinsk behandlingsmetod. LÄS MER
9. Om den goda badplatsen : beskrivning och analys över fem skånska badplatsers historia, nyttjande och gestaltning i kontexten av badkulturens allmänna utveckling i Skåne
L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : The European history of bath has its roots in the Greek culture about 2500 years ago. In every Greek town was situated at least one center of culture, a gymnasium, that contained bath establishements, areas for physical training, restaurants, librarys and readingrooms. Already 400 B.C. LÄS MER
10. Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Allt fler turister vill idag uppleva orörda destinationer och historiska kulturarv samt efterfrågar inte längre enbart iscensatta och konstruerade miljöer. Turistdestinationer måste därför utmärka sig genom sin marknadsföring för att vara attraktiva eftersom turister vill uppleva något utöver det vanliga. LÄS MER