Sökning: "barn i utemiljöer"
Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden barn i utemiljöer.
1. Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. LÄS MER
2. Samnyttjande i Industristaden : en undersökning av förskolegårdar och parker i en tätbebyggd stadsdel
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Ett vanligt förekommande problem i täta städer är att förskolegårdar är små och innehåller stora brister (Ritzén 2018). En lösning till detta problem skulle kunna vara samnyttjande där allmänna parker kan komplettera gården vid utevistelse. LÄS MER
3. Förskolor och förtätning : En fallstudie om hur Malmö stad planerar förskolors utemiljöer i samband med förtätning
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Densification is highly prominent in the contemporary planning ideal, which is about efficient land use. This leads to more people sharing the same space, which means that more needs need to be included on the same area. LÄS MER
4. Växter som skapar lekvärde i barns utemiljöer : en jämförelse mellan Hjälmarviksparkens lekotop och tre av Uppsalas lekparker
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Denna studie är en jämförelse mellan nyplanterade lignosers lekvärde i Uppsalas lekparker Genetiska trädgården, Klosterparken och Valsätraparkens och Örebros lekotop Hjälmarvikens nyplanterade lignosers lekvärde. Studien har delvis gjorts med inventeringar och delvis med växtlistor och sökverktyget Planter. LÄS MER
5. Barns språkutveckling i förskolans utomhusmiljöer : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur förskolans utemiljöer kan påverkar barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling i förskolans utemiljöer kopplat till sociokulturella perspektivet. Genom att få mer fördjupade kunskaper och analysera hur förskollärare främjar barns språkutveckling i förskolans utemiljöer kan denna studie bidra till att förbättra barns förutsättningar till språkutveckling i förskolans utemiljöer. LÄS MER