Sökning: "barn matematik sagor"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barn matematik sagor.
1. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER
2. Hur pedagogerna synliggör talbegreppet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Abstrakt Syftet med undersökningen var att ta reda på hur, och i vilka situationer pedagogerna synliggör talbegreppet för barn i förskolorna och vilka aspekter av begreppet som synliggörs för barnen. Empirin har samlades in med hjälp av intervjuer, både muntliga och skriftliga, som senare kompletterades med observationer av pedagogens arbete. LÄS MER
3. Matematik i sagornas förtrollade värld - En studie kring hur sagor/berättelser påverkar barns matematiska begreppsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om sagor har betydelse för den matematiska begreppsförståelsen hos yngre barn. Vid tidigare forskning kring sagornas betydelse för inlärningen har fokus legat på svenska språket till exempel i ordförståelse och som introduktion till läs- och skrivprocessen. LÄS MER
4. Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. LÄS MER
5. Matematik - med hjälp av sagor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Barn har oftast under sin uppväxt kommit i kontakt med sagor och berättelser då det oftast finns böcker i hemmen och på förskolan. Under våra vft perioder (verksamhetsförlagd tid) i olika förskolor har vi fått uppleva att barnlitteratur inte används i så stor utsträckning som vi hade förväntat oss. LÄS MER