Sökning: "barn med utmanande beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden barn med utmanande beteende.

  1. 1. Hur föräldrar till barn och unga med autism upplever barnens övergång till tonåren och vad föräldrarna gör för att främja sitt välmående och aktivitetsbalans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sandra Charlotte Lindgren; Alma Olsson; [2023]
    Nyckelord :vårdnadshavare; tonåringar med autism; puberteten; övergångsperioden; rutiner; strategier; aktivitetsmönster; välbefinnande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara förälder till ett barn eller ungdom med autism ställer höga krav på föräldraskapet och påverkar aktivitetsmönstret. Stor del av forskningen fokuserar på svårigheterna som följer med diagnosen men kunskapen om vad föräldrarna gör för att främja sin aktivitetsbalans är begränsad. LÄS MER

  2. 2. Barn som utmanar : Med fokus på pedagogens förhållningssätt och relationen mellan barn som utmanar och pedagog

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Miriam Mattei Ekfeldt; [2023]
    Nyckelord :Utmanande beteende; pedagogiska relationer; relation mellan pedagog och barn; förskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om barn med utmanande beteende med fokus på den pedagogiska relationen mellan pedagog och barn samt vilken betydelse den har för pedagogerna och om den spelar en viktig roll i barnens beteendeutveckling. Arbetet kommer att lyfta fram pedagogernas erfarenheter och uppfattningar kring barn som utmanar och vilka strategier som pedagogerna använder. LÄS MER

  3. 3. Barn som utmanar : En kvalitativ studie ur förskollärarnas perspektiv på arbetssätt och könsspecifika särdrag hos barn med utmanande beteende i förskola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emine Zeneli; [2023]
    Nyckelord :beteende; bemötande; arbetssätt; ADHD;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från Aspelins relationella kopetens har jag undersökt hur förskollärare ser på barn med utmanande beteende i förskolan. Hur de bemöter, skapar och anpassar miljöerna för barn med utmanande beteende. Undersökningsmetoden bestodd av fysiska träffar med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Svanström; [2023]
    Nyckelord :: barn med utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; lärmiljö; relationellt perspektiv; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  5. 5. Strategier vid bemötande av barn med utåtagerande beteende : En pilotstudie utifrån förskollärarens erfarenhet av stödåtgärder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alma Srebrenikovic; Petri Torvinen; [2022]
    Nyckelord :pedagogical strategies; challenging behavior; pedagogical support; the pedagogical approach to children; pedagogiska strategier; utmanande beteende; pedagogiskt stöd; pedagogiskt bemötande av barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna pilotstudie var att lyfta fram erfarenheter om hur förskollärare hanterar situationer med barn med utmanande beteende i förskolan. Pilotstudien fokuserar på förskollärares erfarenheter av stödåtgärder för att kunna bemöta barn med utmanande beteende samt vikten av kunskaper och möjligheter till vidareutbildning. LÄS MER