Sökning: "barn skilda"

Visar resultat 11 - 15 av 413 uppsatser innehållade orden barn skilda.

  1. 11. Införandet av barnfridsbrott : Utmaningar och arbetspraxis för berörda yrkesgrupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Natalie Abbaszadeh Astaraei; Måns Olsson Hedin; [2023]
    Nyckelord :Barnfridsbrott; Children witnessing family violence; Organizational theory; System theory; Barnfridsbrott; barn som upplever våld i familjen; organisationsteori; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur införandet av barnfridsbrott påverkade några yrkesgrupper som arbetar med barn som upplever våld i familjen, samt om arbetet förändrades efter tillägget i 4 kap. 3 § Brottsbalken. LÄS MER

  2. 12. Jämlik, kvalitativ vård för barn med autismspektrumtillstånd? : - En intervjustudie om föräldrars definitioner och upplevelser av vårdkvalitet inom Barn- och ungdomspsykiatrin samt Barn- och ungdomshabiliteringen.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Julia Hagström Larsson; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; vårdkvalitet; Donabedian; föräldrars upplevelse av vård; kvalitativ metodik.;

    Sammanfattning : Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och Barn- och ungdomshabiliteringen (HAB) är två specialistvårdsenheter i Sverige som båda ger vård till barn med autismspektrumtillstånd (AST). De nämnda vårdenheterna har skilda målgrupper och uppdrag vilket skulle kunna leda till varierande vårdkvalitet för barn med AST utifrån vårdenhet. LÄS MER

  3. 13. Häxor, podcasts och läshundar : en kvalitativ studie om läsfrämjande metoder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linus Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt läsfrämjares arbete på folkbibliotek med barn i metoderna Bokhäxan, Läshunden och Podden i syfte att se vad som ingår i dem, vad deras mål och delmål är, och vad deras respektive gemensamma syften är. Vidare har undersökts vad som menas med läsfrämjande, vilken typ av läsning som premieras av arbetarna och vad för röd tråd som finns mellan så skilda metoder. LÄS MER

  4. 14. ”Språket är en nyckel till allt det andra” : Huvudmannens ansvar och organisation rörande flerspråkiga barns rätt till språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Evertsson; [2023]
    Nyckelord :huvudmannen; förskolan; likvärdig; utbildning; flerspråkighet; modersmål; preschool; municipalities; quality work;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur huvudmän organiserar och skapar möjligheter för att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Mer specifikt riktas fokus mot förskolans uppdrag att ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och dess modersmål. LÄS MER

  5. 15. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skilda uppfattningar inom konflikthantering

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Persson; Amanda Frykberg; [2023]
    Nyckelord :Conflict; Conflict management; Leadership; Strategies; Preschool teacher; Preschool; Konflikt; Konflikthantering; Ledarskap; Strategier; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Konflikter såväl som konflikthantering är en del av förskolans vardag. Tidigare forskning har visat att vuxna ofta associerar konflikt med något negativt, snarare än något positivt. Därmed kan vuxna hantera konflikter genom att undvika dem eller lösa konflikterna för barnen i barnens ställe. LÄS MER