Sökning: "barn som far illa"
Visar resultat 21 - 25 av 475 uppsatser innehållade orden barn som far illa.
21. "Jag som lärare gör väldigt sällan en orosanmälan" : - gymnasielärares förhållningssätt till anmälningsskyldigheten
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att studera hur gymnasielärare i Sverige förhåller sig till sin anmälningsskyldighet i Socialtjänstlagen 14:1 när de får kännedom eller misstänker att ett barn upp till 18 år far illa. En kvalitativ metod tillämpades med fyra semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare. LÄS MER
22. För barnets bästa : Sjuksköterskors erfarenheter av att möta barn som far illa eller riskerar att fara illa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Barn som far illa eller riskerar att fara illa kan ta sig i uttryck genom såväl fysiskt, psykiskt, sexuellt och bevittnat våld samt försummelse. Då detta inte upptäcks finns risk för långsiktiga konsekvenser för barnet. Vidare har sjuksköterskor anmälningsplikt vars syfte är att säkerställa barnets säkerhet. LÄS MER
23. Starkare tillsammans : En kvalitativ studie om framgångsfaktorer och maktstukturer inom samverkan mellan socialtjänst och skola.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Samverkan mellan olika organisationer är en stor del av socialt arbete, därför fann vi det intressant att studera hur yrkesverksamma socialsekreterare och rektorer på grundskolenivå upplever samverkan. Uppsatsens syfte var att undersöka samverkan mellan socialtjänst och skola kring barn som far illa eller riskerar att fara illa. LÄS MER
24. Orosanmälningar inom tandvården vid misstanke om att barn far illa
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för odontologi och oral hälsovetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka tandvårdspersonals erfarenhet, agerande och faktorer vid misstanke om att barn far illa samt vilka hinder som påverkar beslutet att göra en orosanmälan. Metod: En allmän litteraturstudie baserad på 20 vetenskapliga artiklar av kvantitativ ansats. LÄS MER
25. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER