Sökning: "barn som far illa"

Visar resultat 16 - 20 av 475 uppsatser innehållade orden barn som far illa.

  1. 16. DELAKTIGHET OCH OMSORG – DEN EVIGA DRAGKAMPEN? : En kritisk diskursanalys av medieframställningar av barns rättigheter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Arvid Persson; Julia Palo Fängvall; [2023]
    Nyckelord :barns rättigheter; socialt arbete; barns delaktighet; barn och medierapportering;

    Sammanfattning : De senaste åren har inneburit förändringar i barnrätt med bland annat införandet av barnkonventionen som svensk lag 1 januari 2020 (Åklagarmyndigheten, 2020) och konventionen som lag skapar möjligheter för en förändrad syn på barn som rättighetsbärare (Singer, 2022). Samtidigt har en kartläggning av domar om vårdnad, boende och umgänge visat på att barns rätt till delaktighet beaktas i låg utsträckning i domarna (Jämställdhetsmyndigheten, 2021), och i tidigare forskning är barns delaktighet i sådant som rör dem ett återkommande ämne av intresse. LÄS MER

  2. 17. Sju sammanfogade horisonter om arbete med barn som far illa : En intervjustudie om förskolepersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fatima Mahdi; Clara Buhré Ejemyr; [2023]
    Nyckelord :barn som far illa; orosanmälan; fara illa; utsatthet; förskola; anmälningsplikt; omsorgssvikt; fenomenologi; hermeneutik; förskolepersonal; upplevelser; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl rustade förskolepersonal känner sig i arbetet med barn som far illa, deras upplevelser av tillgängliga verktyg för detta arbete samt vad de efterfrågar för stöd. Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju respondenter och analyserats utifrån ett fenomenologiskt-hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Kan du se mig? : Rektorers perspektiv på förskollärares kompetens kring barn som far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Louise Andersson; Madelen Lith; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; barn som far illa; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle far många barn illa. Förskolan är en plats där flertal barn spenderar en stor del av sin vardag, därav är det viktigt att förskollärare har redskap för att kunna agera. I förskolans läroplan, barnkonventionen och socialtjänstlagen uttrycks barns rättigheter och vuxnas skyldigheter. LÄS MER

  4. 19. Hur påverkas utgången av en vårdnadstvist när det föreligger samarbetssvårigheter på grund av våld i nära relation? : En studie om domstolens rättstillämpning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Aitman; [2023]
    Nyckelord :juridik; våld i nära relation; vårdnad; vårdnadstvist;

    Sammanfattning : Mer än 30 procent av alla familjer i Sverige står för vårdnadshavare som separerat och därmed inte längre utgör en kärnfamilj. År 2021 avgjordes 6066 tvistemål rörande vårdnad av barn (inklusive mål rörande boende och umgänge), vilket visar på att vårdnadshavarna i många fall inte kan lösa frågor om vårdnad, boende och umgänge på egen hand utan behöver tvista om det i domstol. LÄS MER

  5. 20. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :liridona Krasniqi; Amanda Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Children who get hurt; behavior; preschool; preschool teacher; maltreatment; wellness; neglect.; Nyckelord: Barn som far illa; beteende; förskola; förskollärare; missförhållande; mående; omsorgssvikt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER