Sökning: "barnböcker pedagogiska aspekter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barnböcker pedagogiska aspekter.

  1. 1. Barns uppfattningar om luft i boksamtal : En kvalitativ innehållsanalys av barnböcker och boksamtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Petra Gran; Elisabeth Wilsson; [2020]
    Nyckelord :air; booktalk; children’s book; preschool; barnbok; boksamtal; förskola; luft;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur luft framställs i barnböcker och vad barn urskiljer om luft i boksamtal. Datainsamlingsmetoden för studien består av kvalitativ innehållsanalys av ett begränsat antal barnböcker och fyra boksamtal med barn i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER

  3. 3. ’’...en egen person!’’ : En kvalitativ litteraturanalys om hur karaktärer med rörelsenedsättning framställs i sex olika barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Freja Jeppsson; Mikaela Renhult; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; boksamtal; kvalitativ litteraturanalys; likvärdig behandling; rörelsenedsättning;

    Sammanfattning : Denna studie tar reda på hur karaktärerna framställs i barnlitteraturen och hur livet med nedsatta rörelsefunktioner gestaltas både i text och bild. En kvalitativ litteraturanalys av sex olika skönlitterära barnböcker som handlar om karaktärer med nedsatta rörelsefunktioner har genomförts. LÄS MER

  4. 4. På vilka grunder väljs en barnbok? : En studie om förskollärarnas dilemman i det aktiva bokvalet och dess konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Louise Hilmersson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Book selection; Language development; Entertainment; Emotions; Fantasy; Förskola; Bokval; Språkutveckling; Underhållning; Känslor; Fantasi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker principer och konsekvenser av vad som kännetecknar grunderna i förskollärares bokval till barngruppen. Syftet är att visa om förskollärare beaktar både pedagogiska och underhållande aspekter, om deras egna känslor för böckerna påverkar deras bokval och i så fall på vilka sätt. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattning av historiebruk i skönlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexandra Eljin; [2014]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; läsintresse; textval; elevers läsning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka historiebruk barnförfattare använder sig av när de skriver om historia och att ta reda på vilket historiebruk barnen uppfattar i skönlitterära böcker samt vilka historiska aspekter i skönlitteraturen som barn intresserar sig för. Målet är att bli medveten om det finns ett specifikt historiebruk som lockar barn att läsa skönlitterära böcker med historiska aspekter. LÄS MER