Sökning: "barnprogram på tv"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden barnprogram på tv.
1. Barnen i TV-rutan : en kvalitativ undersökning om föreställningar om barn och barndom i SVT:s julkalendrar åren 1969, 1972, 1986 & 1994.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : En studie om hur barn, historiskt sett, har porträtterats inom tv i fyra av SVT:s julkalendrar. Detta för att utröna vilken utveckling av synen på barn och barndom i Sverige under perioden 1969–1994 som de reflekterar. LÄS MER
2. Vem talar just nu? : Perspektivbyte i teckenspråkstolkade tv-program
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutetSammanfattning : I en berättelse kan det dyka upp många personer. På teckenspråk kan man med hjälp av kroppsriktning och/eller blickriktning anta rollen som en eller flera personer i en berättelse. Detta kallas för perspektivbyte. LÄS MER
3. Finns det någon annan som ser ut som jag? : En studie om och hur mångfald är inkluderad i UR:s program för barn i förskoleåldern
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna studie har vi studerat om och hur mångfald är inkluderat i TV-program som används i förskolan med hjälp av det poststrukturalistiska perspektivet. Med en normkritisk blick på samhälleliga normer om kön, könsuttryck, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionalitet har vi studerat vilka individer som blir representerade genom gestaltade karaktärer samt hur dessa individer representeras. LÄS MER
4. Manus & dramaturgi inom barnprogram : Screenplay & dramaturgy for children’s programs
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : Denna rapport analyserar arbetet med manusförfattande, med fokus på tillämpning av dramaturgiska strukturer. Arbetet har utgått från produktionen av säsong 2 utav ”Piñata”, ett barnprogram producerat av produktionsbolaget Baluba, Stockholm. LÄS MER
5. Förebilden i TV-rutan : en studie om 5-åriga pojkars &flickors syn på barnfilm &barnprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån barns perspektiv ge en bild av 5-åriga pojkars ochflickors uppfattningar och tankar om barnfilm och barnprogram, samt deras val av program,film och favoritkaraktär beroende på kön. För att undersöka detta ställde jag mig dessa frågor:Vilka barnfilmer och barnprogram fascineras 5-åriga pojkar/flickor av? Vilka skillnader ochlikheter finns mellan 5-åriga pojkars/flickors uppfattningar om barnfilm och barnprogram?Vem eller vilka karaktärer identifierar sig pojkar/flickor med och varför? Vem eller vilkakaraktärer tar pojkar/flickor avstånd ifrån och varför? För att på bästa sätt söka svar på minafrågeställningar valde jag som metod att genomföra barnintervjuer, även om det kan varautmanande att skapa en trygg samtalsmiljö i en intervjusituation. LÄS MER