Sökning: "barns lekens roll"

Visar resultat 21 - 25 av 120 uppsatser innehållade orden barns lekens roll.

  1. 21. En kvalitativ studie om faktorer som leder till att lek inte fungerar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; Jessica Larsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; social kompetens; social status; pedagogens roll samt lekens betydelse;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi vilka faktorer som påverkar varför barn inte får leken att fungera samt hur pedagoger i förskolan stöttar barn i leken. Syftet med studien är att synliggöra olika orsaker som leder till att barn inte får leken att fungera samt hur pedagoger går tillväga för att stötta dessa barn i leken. LÄS MER

  2. 22. I den fria leken får vi göra vad vi vill! : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd för barnen, med betoning på lärande och pedagogens deltagande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elsa Teklab; Sara Strömberg; [2021]
    Nyckelord :the importance of play; children s perspective; childhood sociology; free play; after-school centre.; vikten av lek; barns perspektiv på lek; barndomssociologi; den fria leken; fritidshemmet.;

    Sammanfattning : This study focuses on children’s perception on free play in relation to their learning and how they perceive the presence of a pedagogue and its role in the play. To answer the study's research questions, we conducted a qualitative study in which interviews were used as a data collection method. A total of 17 children in grade 3 were interviewed. LÄS MER

  3. 23. En studie om den fria lekens betydelse i förskolan : Förskollärares resonemang kring barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hasiba Sljivar; Malin Mai; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; förhållningssätt; förskollärare; strategier; styrd lek.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare resonerar kring barns fria lek. Datainsamlingsmetoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. Resultatet av studien har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Lekens betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan sett utifrån ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linnéa Granath; [2021]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; play; learning; teaching; sociocultural perspective.; Förskola; förskollärare; lek; lärande; undervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka förskollärarnas uppfattning och användande av lek i relation till lärande i förskolans verksamhet. Studien ska belysa och handla om att studera lekens betydelse för barns lärande, utifrån några förskollärares perspektiv. LÄS MER

  5. 25. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Jazic; Sahar Hosseini; [2021]
    Nyckelord :Förskola; lek; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; samspel;

    Sammanfattning : Studien utgår från förskollärares perspektiv på lekens betydelse för barns lärande och utveckling och hur förskollärarna ser på sin roll i relation till barns lek. Studien har en kvalitativ ansats och metoden vi använde var semistrukturerade intervjuer. LÄS MER