Sökning: "barns lekens roll"

Visar resultat 11 - 15 av 120 uppsatser innehållade orden barns lekens roll.

  1. 11. Förskollärarens syn på lekens betydelse : För barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Fyhr; Evelina Elfving; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärarens roll; lek; lärande; miljö; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få större kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse för barns utveckling och lärande. För att genomföra undersökningen gjordes kvalitativa intervjuer med sju verksamma förskollärare. Datamaterialet genomgick en tematisk analys, vilket resulterade i framväxten av tre övergripande teman. LÄS MER

  2. 12. Förskollärarens roll och syn på lekens betydelse för barns utveckling och lärande : en kvalitativ intervjustudie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Nazar Nakash; Raghda Hadi; [2022]
    Nyckelord :play; learning; preschool; environment; förskollärare; lek; lärande; samspel; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares beskrivningar av lekens betydelse för barns lärande och utveckling och deras roll i lek i förskolan. I vår studie använde vi en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden var semistrukturerade intervjuer. I vår studie användes den sociokulturella teorin som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  3. 13. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Johannesson; [2022]
    Nyckelord :Play; learning; development; sociocultural perspective; preschool; preschool teachers; Lek; lärande; utveckling; sociokulturellt perspektiv; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stor del av barns vardag ägnas åt lek, därför ska den ha en central plats i förskolans verksamhet. För att leken ska kunna leda till lärande och utveckling så behövs en stimulerande miljö och samspel med andra människor. LÄS MER

  4. 14. Undervisning och lek i samklang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jadranka Starcevic; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Undervisning; Lek; Lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i den nya läroplanen för förskolan där kravet på förskollärarens ansvar för undervisning tillkommit och lekens roll lyfts fram. Studien syftar till att undersöka hur förskollärare ser på begreppet undervisning i relation till lek samt hur undervisning som innefattar lek kan utformas i praktiken. LÄS MER

  5. 15. En kvalitativ textanalys av fritidshemmetsverksamhetsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Björkman; Lessner Aline; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; textanalys; verksamhetsplan; läroplansteori; formuleringsarenan; transformeringsarenan; språk; kommunikation; inflytande; delaktighet; social utveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att genom en kvalitativ textanalys undersöka hur studiens huvudområden, inflytande och delaktighet, social utveckling, språk och kommunikation beskrivs och formuleras i utvalda fritidshems verksamhetsplaner. Studien anknyter till barnkonventionen, som är svensk lag sedan 2020. LÄS MER