Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Bäck; Annie Olsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar som behövs. LÄS MER

  2. 2. Stör inte, lek pågår! : En studie om hur maktpositioner synliggörs ur ett pedagogiskt syn och förhållningssätt kring den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Larsson; Linus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; makt; pedagoger; styrtekniker; utevistelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek är centralt inom förskoleverksamhet och har beforskats en hel del. Fri lek är också centralt men är inte lika välbeforskat. LÄS MER

  3. 3. “Alla barnen är viktiga i en grupp” : En intervjustudie om förskollärares sätt att anpassa aktiviteter som ställer krav på stillasittande uppmärksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristine Sedell; Rebecka Johansson; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; barn i behov av särskilt stöd; förskollärare; undervisning; inkludering; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur förskollärarna på olika sätt utifrån erfarenheter resonerar om planering och anpassningar av undervisningen för att stödja barnen i aktiviteter som ställer krav på uppmärksamhet och stillasittande. Metoden som använts för att samla in material är kvalitativa forskningsintervjuer och därefter har materialet analyserats utifrån ett relationellt samt sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Barnets utveckling av ett medvetande inom tid och historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Schiebler; Johanna Bergengren; [2020]
    Nyckelord :F-3; historiemedvetande; tidsuppfattning; historisktmedvetande;

    Sammanfattning : Sammandrag I denna text har vi arbetat med frågeställningarna -Vad säger forskningen om yngre barns tidsuppfattning? - Hur bildas ett historiemedvetande hos yngre barn?Vi använder oss av formuleringen yngre år i denna text och frågeställning, med det menar vi barn från förskoleklass till årskurs 3, F-3. För att finna svar på vår fråga har vi använt oss av vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar, licentiatavhandlingar och till viss del böcker. LÄS MER

  5. 5. "Jag bara leker" : En studie om förskolebarns föreställningar om lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Ljung-Denqvist; [2018]
    Nyckelord :Play; preschool children; children s perspective; preschool; body; Leken; förskolebarn; barns perspektiv; förskolan; kroppen;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om förskolebarns föreställningar om lek, i åldrarna 4-5 år. Jag studerar här barns perspektiv på lek med inspiration av fenomenologisk teori. LÄS MER