Sökning: "barns självkänsla i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden barns självkänsla i förskolan.

  1. 16. Upp och hoppa, vik en loppa! : Barns motoriska utveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anne-Marie Brandberg; Agnieszka Eriksson; [2021]
    Nyckelord :motorik; motorisk utveckling; barns motoriska utveckling; motorik i förskola;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om barns motoriska utveckling i förskolan. Vi presenterar tidigare forskning som relaterar till förskoleåldern som en viktig motorisk utvecklingsperiod samt motorikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa. LÄS MER

  2. 17. Rätt kunskap och bemötande kan bidra till att barn med ett utagerande beteende får en positiv tid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nathalie Forss; [2020]
    Nyckelord :Självbild; självkänsla; strategier; utagerande barn; välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra vilka strategier förskollärare beskriver att de använder i det dagliga arbetet med barn som har ett utagerande beteende och hur deras behov möts. Syftet har vidare varit att ta reda på hur dessa barns självkänsla och självbild stärks för att ett välbefinnande ska främjas. LÄS MER

  3. 18. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barns utveckling utifrån fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Fjällborg; Tilda Lönngren; [2020]
    Nyckelord :Förskollärares upplevelser; förskollärares roll; fysisk aktivitet; motorisk utveckling; kognitiv utveckling; förskolebarn.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra förskollärares upplevelser av hur fysiska aktiviteter kan påverka barns utveckling i förskolan. I studien undersöks även hur förskollärare beskriver sin roll i arbetet med barns fysiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 19. Bakom språket gömmer sig en stöttande pedagog : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sana Kader; Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; språkutveckling; transspråkande; språk; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om hur pedagoger arbetar med flerspråkigabarns språkutveckling i förskolan. Studien besvarar frågeställningarna: vad uttryckerförskollärarna att de gör för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, hur beskriverförskollärarna att verksamheten anpassas för flerspråkiga barn och varför, enligtförskollärarna, ska förskolan arbeta med barnens modersmål? För att kunna besvara dessafrågeställningar har kvalitativa intervjuer genomförts i två olika kommuner på sex olikaförskolor, där större delen av barnen består av flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 20. ”Det är inte bara att vårda utan också att lära” : En fenomenografisk studie om förskolepedagogers barnsyn utifrån barns behov och pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Freja Näslund; [2019]
    Nyckelord :barnsyn; förhållningssätt; förskola; pedagog och uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers uppfattningar av barnsyn utifrån barns behov och pedagogers förhållningssätt. Barnsyn och uppfattningar är ett komplext begrepp som behöver studeras vidare för att kunna generera medvetenhet och insikter över hur synen på barn och dess uppfattningar faktiskt påverkar barns villkor i förskolan. LÄS MER