Sökning: "barns självkänsla i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden barns självkänsla i förskolan.

  1. 11. Hälsofrämjande arbete i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare beskriver arbetet med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Strid Cecilia; Pirraku Antigone; [2022]
    Nyckelord :children; mental health; preschool; health; well-being.; barn; psykisk hälsa; förskola; hälsa; välbefinnande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan. Resultatet är baserat på en kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare. Resultatet har analyserats i förhållande till den salutogena teorin. LÄS MER

  2. 12. Om barn inte får sina behov tillgodosedda kan det påverka deras självkänsla negativt : En studie om barn som inte formellt är i behov av stöd men ändå behöver stöd i vardagen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Jonsson; Ida Nordesjö Rönnqvist; [2021]
    Nyckelord :Tydliggörande pedagogik; tecken som stöd; bildstöd; inkludering;

    Sammanfattning : Enligt styrdokumenten för förskolan ska alla barn få en likvärdig utbildning och den ska vara formad utifrån varje barns förutsättningar och behov (Skolverket, 2018). Syftet med studien var att synliggöra hur pedagoger arbetar för att det ska bli en förskola för alla, samt att utveckla kunskap om hur pedagoger arbetar med barn som inte formellt är i behov av särskilt stöd men ändå behöver stöd i den vardagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 13. "Att hitta gnistan hos barnet" : Betydelsen av pedagogers arbete med barns motivation när beteendeproblem uppstår i förskola och skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Bäckström; Pearson Katherine; [2021]
    Nyckelord :Autonomi; beteendeproblem; förutsättningar; kompetens; motivation; tillhörighet;

    Sammanfattning : Saknar barn motivation till skolan finns det en risk att de misslyckas vilket skulle kunna leda till dålig självkänsla och beteendeproblem. Tar vi inte beteendeproblem på allvar redan i tidig ålder så är risken att problemen växer och följer med barnen upp i skolåren och även in i vuxenlivet. LÄS MER

  4. 14. ” -Med hjälp av TAKK kan vi förstå varandra, jag älskar TAKK!" : En studie om TAKK som metod i barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Besarta Iseni; Destani Sara; [2021]
    Nyckelord :Förskola Kommunikation språkutveckling TAKK;

    Sammanfattning : Forskning kring TAKK och slutsatser om att det bidrar till barns språkutveckling existerar. Däremot finns det begränsad forskning kring vilka situationer och på vilket sätt TAKK hjälper barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  5. 15. TAKK som redskap för delaktighet : - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares reflektioner om hur användandet av TAKK kan bidra till barns delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Madelene Henrysson; Maria Hult; [2021]
    Nyckelord :TAKK; delaktighet; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka verksamma förskollärares reflektioner om hur Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) kan användas som ett verktyg för alla barns delaktighet i svensk förskola. Studiens frågeställningar berör förskollärares användande av TAKK, deras upplevelser av huruvida TAKK kan främja barns delaktighet och vilka pedagogiska konsekvenser de ser att arbetet med TAKK ger. LÄS MER