Sökning: "barns spr"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden barns spr.

  1. 1. Translation or rewriting of proper names : A study of children’s literature across a century

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Veronica Sand; [2021]
    Nyckelord :Translation as rewriting; Children’s literature; Translating proper names; André Lefevere; Gillian Lathey; Alice in wonderland; The children of the forest; Coraline; Wolf Brother; Hunger Games; The Graveyard Book; The Circle; English; Spanish; Swedish; Översättning som omskrivning; Barnlitteratur; Översätta egennamn; André Lefevere; Gillian Lathey; Alice i underlandet; Alice i sagolandet; Tomtebobarnen; Coraline; Vargbröder; Hungerspelen; Kyrkogårdsboken; Cirkeln; Engelska; Spanska; Svenska;

    Sammanfattning : The translation of names is a topic for discussion within many fields, no less so within translation studies. Furthermore, the translation of proper names in children’s literature is a topic with on-going changes. LÄS MER

  2. 2. Barns språkutveckling i förskolan : - sett från ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Fredriksson; Malin Ronnebrink; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Förskolans roll i barns språkutveckling kan ses vara betydande för hur barn utvecklar språket. Utifrån detta valdes att undersöka språkutveckling i kontext till förs­k­o­l­a­n. Syf­tet med studien är att undersöka förskollärares perspektiv på barn språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.

    C-uppsats,

    Författare :Jessica Berntsson; Jenny Ganebratt; [2009]
    Nyckelord :Matematik; matematiskt spr;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk ilärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är enlärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivnaspråket. LÄS MER

  4. 4. Varför det är viktigt att arbeta med barns språkutveckling? ”För att de bara é det”. – en kvalitativ undersökning om förskollärares medvetenhet kring användandet av estetiska verktyg

    C-uppsats,

    Författare :Ann-Louise Svensson; Helene Dahlin; [2009]
    Nyckelord :spr;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vårt syfte med undersökningen är att se om förskollärare medvetet använder sig av estetiska verktyg för attstimulera barns språkutveckling. Våra frågeställningar är:•Hur arbetar förskollärare för att stimulera barns språkutveckling?•Hur värderar förskollärare betydelsen av att arbeta med språkutvecklingen på förskolan?•Hur använder sig förskollärare av estetiska verktyg som metod för att stimulera språkutvecklingen och på vilket sätt ger de uttryck för det?Vi har valt att göra en kvalitativundersökning av respondentkaraktär, där vi genomfört tio styckensamtalsintervjuer med förskollärare. LÄS MER