Sökning: "barns syn på miljön"

Visar resultat 21 - 25 av 178 uppsatser innehållade orden barns syn på miljön.

  1. 21. Barns rörelse i förskolan : Förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Flink; Ida Mörk; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; faktorer och miljöer.;

    Sammanfattning : Att förskolan erbjuder och skapar tillfällen och miljöer där förutsättningar för fysisk aktivitet ges till barnen är viktigt. Detta med tanke på att barn blir alltmer stillasittande. LÄS MER

  2. 22. "Möjligheten att flytta världar" : Sex förskollärares syn på bildskapande aktiviteter i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Madeleine Mandlbauer; Therese Nirs; [2022]
    Nyckelord :Visual art; expression; knowledge development; preschool children; the role of the preschool teacher; Bildskapande; förskollärarens roll; förskolebarn; kunskapsutveckling; uttryckssätt.;

    Sammanfattning : Bildskapande används både inom förskola och skola där helheten av erfarenheter, kunskaper, känslor och upplevelser gynnar barns kunskapsutveckling. Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskollärares olika syn på bildskapande verksamhet i förskolan. I studien användes metoden intervju. LÄS MER

  3. 23. Inkludering av barn med koncentrationssvårigheter i montessoriförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Anna Nord; [2022]
    Nyckelord :inkludering; koncentrationssvårigheter; montessoriförskola; montessoripedagogik; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nord, Anna (2022). Inkludering av barn med koncentrationssvårigheter i montessoriförskolor. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. TAKK i förskolan - begränsat till samling och sångstunder?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Tryggmo; Katrin Ekander; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; kommunikationsverktyg; lärandemiljö; meningsfullhet; TAKK; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att TAKK (Tecken som Alternativt och Kompletterande Kommunikation) används i förskolans verksamhet i begränsade situationer och att förskollärare har olika kunskap och erfarenheter av TAKK som metod. Forskning visar att TAKK gynnar alla barns språkutveckling och bör användas genomgående i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 25. Barns inflytande i planerade aktiviteter : Förskollärares syn på begreppet barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Edvinsson; [2021]
    Nyckelord :Children s influence; influence; preschool; planned activities; preschool teachers; Barns inflytande; inflytande; förskolan; planerade aktiviteter; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns inflytande under planerade aktiviteter i förskolans verksamhet utifrån förskollärarens perspektiv. Utifrån detta syfte formulerades två frågeställningar; vilken innebörd lägger förskollärarna i begreppet barns inflytande samt på vilket sätt tar förskollärarna till vara på och ger möjligheter till inflytande i planerade aktiviteter? Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för studiens teoretiska perspektiv. LÄS MER