Sökning: "barns tidiga skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden barns tidiga skrivning.

  1. 1. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Barns tidiga skriftspråksutveckling : Förskollärarnas beskrivning av sitt arbete med barns tidiga skriftspråksutveckling på förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nurgül Gül; [2016]
    Nyckelord :children s early writings; written language; written language development; literacy; preschool; kindergarten teachers; and power; barns tidiga skrivning; skriftspråk; spriftspråksutveckling; literacy; förskola; förskollärare och makt;

    Sammanfattning : With my study I wish to highlight the importance of encouraging and developing the children's written language in kindergarten. I have through a qualitative study investigated how preschool teachers perceive their role and mission, what skills they have to respond to children's needs for language stimulation and written language development. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande arbete med läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om förskollärares och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med läs- och skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hjärner; My Daniels; [2015]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärare och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling och uppfattningar om möjligheten att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan. Forskning har visat att det är möjligt att redan i förskoleåldern identifiera barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om fyra förskolors arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Martina Severinsson; Jessica Servin; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; förskola; arbetssätt; pedagog;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete studerar och diskuterar läs- och skrivutveckling i förskolan. Syftet med examensarbetet är att få kunskap om de olika arbetssätt som förskolor använder sig av när de arbetar med läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivutveckling hos barn i tidiga år: Jämförande studie mellan Sverige och Iran

    C-uppsats,

    Författare :Niloufar Esmaeili; Mansoureh Naderi; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; barns läs- och skrivutvec;

    Sammanfattning : Syfte: vårt syfte är att undersöka hur pedagoger i Sverige och Iran jobbar med läsning ochskrivning med barn i tidiga år, vilka teorier och metoder används av lärarna i arbetet och hurdessa påverkar barnets läs- och skrivutveckling och även barn med läs- och skrivsvårigheter.Huvudfrågor: våra frågeställningar i samband med syftet är:– Hur ser undervisningen för läs och skrivning ut i svenska skolor i jämförelse med iranska skolor?– Hur arbetar lärarna i Sverige/Iran med att förebygga och skapa bättre förutsättningar för barn som har läs- och skrivsvårigheter?Metod och material: våra undersökningar består av 8 intervjuer och 5 observationer, 3intervjuer ochobservationer i Iran och 5 intervjuer och 3 observationer i Sverige. LÄS MER