Sökning: "barns välbefinnande"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barns välbefinnande.
1. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd. Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER
2. Barns inflytande i en vuxenstyrd utbildning : Förskollärares resonemang om sitt tolkningsföreträde i relation till Barnkonventionen artikel 12
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om hur barn bör ha inflytande i en utbildning som planeras och styrs av vuxna. Våra frågeställningar utgår från att vuxna alltid har tolkningsföreträde gentemot barnen i förskolan. LÄS MER
3. Complementary measures beyond GDP to measure prosperity and well-being - design, use and experiences
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Gross domestic product (GDP) has become an influential standard measure of national prosperity and well-being, although it does not necessarily indicate long-term prosperity and well-being. Therefore, alternative and complementary measures to GDP have been developed and promoted, both internationally and nationally. LÄS MER
4. Föräldrars upplevelser av delaktighet i vården på en neonatalavdelning och dess påverkan på anknytningen av sitt barn : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Föräldrar är inte alltid förberedda inför att graviditeten avslutas i en förtidsbörd vilket kan försvåra det inledande föräldraskapet. Omkring tio procent av alla barn som föds i Sverige per år kräver vård på en neonatalavdelning varav sex procent av de som föds är prematura. LÄS MER
5. ”Är du en bebis?”- Barns kamratkulturer i förskolan. : En studie om barns relationer och kamratkulturer i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans läroplan Skolverket (2018) står att lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, vilket således indikerar lekens stora betydelse i förskolan. I leken utmanas barnen tillsammans med andra barn i det sociala samspelet, vilket också etablerar olika former av kamratkulturer mellan barnen i leken. LÄS MER