Sökning: "bedömning skriftlig färdighet"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden bedömning skriftlig färdighet.
1. Man kan ju inte ha allt i huvudet : Sfi-lärares beskrivningar av bedömningsgrunder
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Det svenska skolsystemet och det bedömningsarbete som utförs inom dess verksamheter ska präglas av likvärdighet. Resultaten av senare års bedömningsforskning visar dock på brister. Syftet med denna uppsats är att i relation till tidigare forskning undersöka hur Sfi-lärare beskriver sitt förfarande vid bedömningen av en elevtext. LÄS MER
2. Betyg och bedömning på SFI : En utmaning i likvärdighet när det handlar om skriftlig färdighet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : Sammanfattning Betyg och bedömning är ett ständigt aktuellt ämne i alla skolformer och inte minst inom kurser för svenska för invandrare (SFI). Skolverkets reviderade kursplaner för SFI-utbildningen visar på tydliga kunskapskrav för alla kurser inom utbildningsgrenen (Utbildning i svenska för invandrare, Skolverket 2012). LÄS MER
3. ¿Nuevo plan de estudio - nuevas actividades para evaluar en la destreza de expresión escrita? Análisis de las pruebas escritas de un manual escolar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Som blivande lärare i spanska har jag intresserat mig för aktiviteterna som används i skriftliga prov för bedömning av den produktiva färdigheten, att skriva. Den nya läroplanen som trädde i kraft 2011 har i högre grad utgått från Europarådet referensramen för språk, GERS. LÄS MER
4. Är du godkänd? : Bedömning av nominalfraser i Tisus enligt performansanalysmodellen
Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka om det finns ett samband mellan nominalfraskonstruktion och betygsnivå på Tisus. Studien genomförs på åtta texter hämtade från delen för skriftlig färdighet av Test i svenska för universitets- och högskolestudier (Tisus). LÄS MER
5. Godkända grunder : En jämförelse av skriftlig färdighet mellan uppsatser i två olika behörighetsgivande prov
Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna uppsats redovisas en jämförelse av den skriftliga delen mellan tio godkända uppsatser från nationella provet i Svenska som andraspråk B och tio godkända uppsatser från Test i svenska för universitets- och högskolestudier (Tisus). I uppsatsen görs först en analys av två syntaktiska konstruktioner, därefter en undersökning av förekommande bisatstyper och till sist en global bedömning av texternas funktionalitet. LÄS MER