Sökning: "begreppet intresse"

Visar resultat 1 - 5 av 767 uppsatser innehållade orden begreppet intresse.

  1. 1. Utomhuspedagogik i stadsmiljö respektive på landsbygd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anny Pettersson; Camilla Hansson Everhagen; Hanna Andersson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagogik; förskola; förskollärare; lärande; undervisning; lärmiljö; plats; outdoor education; preschool; preschool teacher; education; learning environment;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik på förskolor med tillgång till olika sorters närmiljöer. I studien fokuseras stadsmiljö respektive landsbygd för att undersöka om det finns några likheter och skillnader i hur förskollärare tar tillvara omgivande miljö i utomhuspedagogiskt syfte. LÄS MER

  2. 2. Exkursion i bildämnet : Lärande utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Ferens; Maria Larsson; [2024]
    Nyckelord :Bildämnet; Exkursion; Interaktion; Lärandemiljö; Utomhuspedagogik; Utflykt; Miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka begreppet exkursion och utforska lärarens perspektiv på exkursionen som en pedagogisk metod. I det insamlade empiriska materialet analyserar vi tematiskt exkursionen i bildämnet som lärandemetod, samt hur lärare anser dessa upplevelser påverkar eleverna. LÄS MER

  3. 3. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  4. 4. Normal födsel i en sydsvensk kontext - en kvantitativ deskriptiv tvärsnittsstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hanna Wallentinsson; Anna Yngvesson; [2024]
    Nyckelord :Normal födsel; “the Bologna Score”; Barnmorskors bedömning; Barnmorskans profession.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Världshälsoorganisationen önskar kvinnor världen över föda med så få interventioner som möjligt. Barnmorskan ska främja den normala födselprocessen. Mätinstrumentet “the Bologna Score” (BS) togs fram år 2001 för att studera handläggandet av födslar utifrån barnmorskans kompetensområde. LÄS MER

  5. 5. ”Ha tentaklerna utåt” : En empirisk studie på faktorer som påverkar inköpsansvariga vid ett folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Hedkvist; Johanna Löfqvist; [2024]
    Nyckelord :Kvalitet; kompetens; inköpsprocess; medieplanering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka faktorer som påverkar bokinköp vid folkbibliotek samt undersöka de inköpsansvarigas uppfattning om begreppet kvalitet och hur kompetens förhåller sig till inköpsprocessen. Datainsamlingen utgörs av semistrukturerade djupintervjuer gjorda med 6 inköpsansvariga på folkbibliotek inom samma län. LÄS MER