Sökning: "skol stress"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skol stress.

  1. 1. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER

  2. 2. Occupational Stress, Burnout and Teacher efficacy in teachers, special educators and habilitation professionals with and without formal ABA training

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Lundin; [2021]
    Nyckelord :ABA; OSTES; Teacher efficacy; Self-reported stress; Self-reported Burnout.; Tillämpad beteendeanalys; Lärareffektivitet; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Research suggests a correlation between high levels of stress and burnout, and low levels of self- efficacy, in school and habilitation professionals. These findings are also prominent in practitioners in Applied Behavior Analysis (ABA) such as teachers, psychologists and Board-Certified Behavior Analysts (BCBAs). LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers psykiska mående & stressberedskap

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Isra Mettichi; Chorin Garmawi; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktBakgrund: Skolan är en institution där elever spenderar flera timmar varje dag. Skolan utvecklar dem som individer och har en påverkan på deras hälsa. LÄS MER

  4. 4. Att vara synlig i skuggan- lokalvårdares organisatoriska- och psykosociala arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Axwik; Amanda Starräng; [2017]
    Nyckelord :stress; tidspress; feedback; organisatorisk och psykosocial arbetsmiljö; lokalvårdare; ensamarbete;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att få en ökad förståelse om hur lokalvårdarna upplever den organisatoriska och psykosociala arbetsmiljön på arbetet samt om krav och kontroll i arbetet, avsaknaden av social respons och feedback tenderar att bidra till stress och utbrändhet. Studiens datainsamling har genomförts genom kvalitativa intervjuer bland lokalvårdare. LÄS MER

  5. 5. Dans som hälsofrämjande verktyg : en kartläggning av gymnasieelevers hälsa

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Fanny Eklund; Johnson Lawino Maria; [2017]
    Nyckelord :Health promotion; existential health; physical health; psychological health; social health; emotional health; dance; physical activity; senior high school; Hälsopromotion; existentiell hälsa; fysisk hälsa; psykisk hälsa; social hälsa; emotionell hälsa; dans; fysisk aktivitet; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elever idag rör sig mindre, upplever mer krav och mår psykiskt sämre. Ett socialt stöd ökar möjligheten att hantera krav och stress i vardagen. Både fysisk aktivitet och dans har visat sig påverka en mångdimensionell hälsa positivt. LÄS MER