Sökning: "bemötande i funktionshinder"
Visar resultat 21 - 25 av 71 uppsatser innehållade orden bemötande i funktionshinder.
21. "Mycket sorg, mycket tårar men ändå också väldigt mycket glädje" : - Att vara gruppledare i en stödgruppsverksamhet för föräldrar med kognitiva svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sociologiska institutionenSammanfattning : Vi har valt att undersöka en gruppverksamhet i Uppsala kommun, som riktar sig till föräldrar med kognitiva svårigheter. Vi vill i vår studie undersöka hur gruppledarna ser på gruppverksamheten, samt få ökad förståelse för hur de ser på sin roll som gruppledare. LÄS MER
22. "Det är skitenkelt när man har kunskap"! - en kvalitativ studie om delaktighet och bemötande inom psykiatrin
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka upplevelsen av delaktighet i behandling, vård och omsorg för anhöriga och närstående till människor med psykiska funktionshinder, samt att klarlägga hur denna grupp erfar samarbetet med de professionella yrkesutövarna. Vi har enbart undersökt anhörigperspektivet och under processen har vi arbetat med metoder för grundad teori. LÄS MER
23. De akademisk utbildades bemötande av Aspergers syndrom inom visst yrke
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur akademiskt utbildade inom ett visst yrke bemöter personer med Aspergers syndrom samt vilken kunskap de utbildade personerna har inom ämnet. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod i vår uppsats, utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER
24. Neuropsykiatriska funktionshinder i skolan - Pedagogers syn på och bemötande av elever med behov av särskilt stöd i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Abstract Author: Anna Sand Title: Neuropsychiatric disorders in school - Teacher ‘views on and treatment of students with special needs in school The essay aims to get a view how teachers in school work to integrate pupils with special needs. And also get teachers experience of how pupils without any disorders/disabilities response and interact to pupils with special needs. LÄS MER
25. Skulle det vara jobbigt att arbeta med någon som har demenssjukdomen demens? : En kvantitativ studie av socionomstudenters attityder, kunskaper och erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sociologiska institutionenSammanfattning : I denna kvantitativa C-uppsats analyseras en webbaserad enkät som 167 socionomstudenter vid Uppsala Universitet hösten 2011 besvarat angående demens och demensproblematik. Uppkomsten av denna studie får sin grund i människors bemötande av varandra och att det finns en bakomliggande orsak i form av olika grad av kunskap och erfarenhet som uttrycks i en attityd till någonting, i detta fall demenssjukdom. LÄS MER