Sökning: "bemötande- pedagog elev"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden bemötande- pedagog elev.

  1. 6. "Alla borde gå i särskolan!" En studie om bemötande, klassrumsmiljö och kritiska situationer i två gymnasiesärskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Brorsson; Sara Östberg; [2014-06-23]
    Nyckelord :bemötande; klassrumsmiljö; kritiska situationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att studera hur pedagoger i gymnasiesärskolan anpassar klassrumsmiljön för sina elever samt pedagogernas uppfattningar om kritiska situationer och hur de anser att man kan bemöta dessa. Teori: De teoretiska utgångspunkterna för studien är sociokulturellt perspektiv på lärande samt relationellt och kategoriskt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Hagaskolan, en reflekterande och medveten skola : hur organisationskulturen kan påverka ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Emma Hallin; Linda Samuelsson; [2013]
    Nyckelord :socialpsykologi; organisationskultur; grupprocesser; etik; bemötande; pedagogik;

    Sammanfattning : Abstrakt Med ett socialpsykologiskt perspektiv och hermeneutisk ansats är syftet med denna studie att undersöka hur en skolas organisationskultur påverkar ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever. Vi intervjuade tio pedagoger inom ett lärarlag på Hagaskolan i Varberg. LÄS MER

  3. 8. Pedagogers samspel med elever i två särskilda undervisningsgrupper - kommunikativa och organisatoriska strategier hos pedagoger och skolans organisering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Dahlström; Cecilia Schmidinger; [2011-09-29]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolans organisation; samspel; bemötande; salutogent förhållningssätt; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att studera vilka organisatoriska och kommunikativa strategier som skolan och pedagogerna i två särskilda undervisningsgrupper använder sig av för att underlätta för samspel och lärande i mötet med eleverna. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, vilket innebär att människans lärande sker hela tiden och överallt i samspel med andra. LÄS MER

  4. 9. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Samuelsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; homosociala band; medier; skola;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER

  5. 10. ”Varje dag är ett nytt möte med barn” - Pedagogers syn på bemötande i förskoleklasser

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Dennis Fredriksson; Helene Pålsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka pedagogers syn på kommunikationen mellan pedagog och elev och vad som kännetecknar ett bra respektive dåligt bemötande. Intervjuer med sju pedagoger i två olika arbetslag utgör den empiriska delen. LÄS MER