Sökning: "betydelsepotential"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet betydelsepotential.

  1. 1. "Dum, dummare, dopad" : En multimodal kritisk diskursanalys av Riksidrottsförbundets antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sarah Blicher Hemberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur relationen mellan en organisation och mottagare ser ut i kampanjer där organisationen har som mål att påverka mottagaren på något sätt. För att ta reda på detta används Riksidrottsförbundet antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016 för att mer specifikt undersöka hur de realiserar sitt budskap samt deras relation till mottagarna. LÄS MER

  2. 2. En bild säger mer än tusen ord : en kvalitativ studie angående bedömning av multimodala texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Mårtensson; Dennis Persson; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; bedömning; multilitteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra lärares uppfattningar om multimodalitet samt bedömning med utgångspunkt i styrdokumentet Nya språket lyfter! (2020). Studien vilar på en socialsemiotisk och multimodal teoribildning. LÄS MER

  3. 3. Sätt på en film! : En intersektionell och multimodal analys av ett utbildningsprogram som lärresurs för årskurs Fk-3 i ämnet teknik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jorunn Steiner; Klara Einarsson; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet; sociosemiotik; intersektionalitet; digitala lärresurser; betydelsepotential;

    Sammanfattning : Utöver traditionellt tryckta läromedel som används i undervisningen förekommer även film som lärresurs i grundskolan. Termen lärresurs kommer från den engelska termen, open educational resources, OER, och är en ganska ny term i Sverige och avser resurser som finns fritt på internet (Ossiannilsson, 2011, s. 65). LÄS MER

  4. 4. När det verbala språket inte räcker till : En studie kring bildens betydelse vid språkinlärning för vuxna andraspråksinlärare

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mujdeh Hedlund; [2018]
    Nyckelord :Sociosemiotiska teorin; semiotiska resurser; modaliteter; affordance betydelsepotential; meningsskapande; ut vidgat textbegrepp.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse andraspråkslärare anser att användning av bild som en semiotisk resurs har i undervisning för vuxna andraspråksinlärare. Studien har sin grund i den sociosemiotiska teorin. LÄS MER

  5. 5. Narrativ instrumentering i film : En undersökning om hur instrumenteringen påverkar musikens berättande funktion i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Ludwig Ronquist; [2017]
    Nyckelord :Narrative; Film; Music; Instrumentation; Emotion; Listening Test;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om huruvida instrumentering i filmmusik har en betydelse för hur vi tolkar en berättelse. Syftet med uppsatsen är att försöka bidra med en ökad förståelse för hur instrumenteringen i musik till bild påverkar narrativet själv. LÄS MER