Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :arkitektur; hem; drömhem; bildanalys; heminteriör; Roland Barthes; Pierre Bourdieu; symboliskt kapital; kulturellt kapital; smak; god smak; smak och konsumtion; konsumtion och värderingar; föreställningar om drömhem; visuella representationer av arkitektur; Beatriz Colomina; studium; punctum; visuell kultur; representationer av arkitektur; visualisering; visualiseringar av arkitektur; architecture; home; dream home; image analysis; home interiors; taste; good taste; visual representations of architecture; visual culture; representations of architecture; visualizations; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER

  2. 2. Automatic Gleason Classification of Prostate Cancer - Classification of Small Regions

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Kasper Tall; [2018]
    Nyckelord :Prostate cancer; Gleason grading; CNN; Inception; ResNet; Inception-ResNet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Purpose: To classify the severity of a case of prostate cancer, physicians use the 10-grade Gleason score. The purpose of this Master’s thesis is to study how small dimensions of image crops affect the Gleason 5-classification capability of a machine learning system. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesidentitet i det nya medielandskapet : En fallstudie i Eytys visuella bildkommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Elinor Lundevall; Felix Scheynius; [2016]
    Nyckelord :Varumärkesidenitet; visuell bildkommunikation; det nya medielandskapet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett modeföretag skapar en varumärkesidentitet genom visuell bildkommunikation i det nya medielandskapet. Uppsatsen bygger på en fallstudie av modeföretaget Eytys visuella bildkommunikation på den digitala kommunikationskanalen Instagram. LÄS MER

  4. 4. Gudinnekultens kultkontinuitet inom den romanska konsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Michal Krall; [2015]
    Nyckelord :Gudinnekult; fornnordisk; romansk konst; symbolisk tolkning; symbolik; Jungfru Maria; Freyja; symbolik i arkitektur; kultkontinuitet; kultplatskontinuitet; romansk arkitektur.;

    Sammanfattning : Begreppet kultkontinuitet används många gånger för att beskriva hur en ny religion övertar fenomen från en tidigare religion. I denna uppsats har den fornnordiska gudinnekultens kultkontinuitet undersökts i Svensk romansk kyrkokonst. LÄS MER