Sökning: "bildning"
Visar resultat 31 - 35 av 428 uppsatser innehållade ordet bildning.
31. Hur gammal är jordens inre kärna?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionenSammanfattning : Åldern för jordens inre kärna är en gåta som har förbryllat forskare i många decennier. Allt från en ålder lika hög som jordens magnetfält (mellan 3,5 och 4,2 Ga) i den ena änden, ner till 0,5 Ga i den andra änden. LÄS MER
32. Hjärtats bildning : Om den emotionella kompetensen i skönlitterär läsning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Abstract This study intends to shed light on the legitimization of reading fiction and to examine the possibility of integrating basic value issues into the subject of Swedish. The focus is students' reading of fiction and how they reason around humanity and justice dilemmas. LÄS MER
33. Den intellektuella ambulansen : en studie av bildningsarbetet på landsbygdsbokbussar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Bibliotekslagens ändamålsparagraf anger att bibliotek i det allmänna väsendet ska arbeta med att främja intresset för bildning. Det gäller således alla typ av offentligt finansierade bibliotek och uppdraget tar ingen hänsyn till resurser eller ekonomiska faktorer. LÄS MER
34. Legitimeringar för litteraturläsning : Elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vår kvalitativa studie syftar till att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur inom svenskämnet. Elevers röster är fortfarande få bland studier inom fältet, trots att de är en viktig komponent för svenskämnets konstruktion. LÄS MER
35. Elevinflytande inom samhällskunskapsdidaktik på mellanstadiet – en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien behandlar elevinflytande i läromedel i samhällskunskapsämnet för årskurs 4–6 och har undersökt hur elevinflytande förmedlas via läromedlen och kan beskrivas, kvalitativt orienterat med ett teoretiskt ramverk för analys representerat av humanistiskt perspektiv. Studien tyder på att undersökta läromedel kan förmedla möjligheter till elevinflytande och främja såväl individutveckling som självständighet ur ett humanistiskt bildningsperspektiv, dock ses även utmaningar. LÄS MER