Sökning: "bilismens utveckling"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden bilismens utveckling.

  1. 6. Bilfria områden : en utredande studie tillämpat i ett utvecklingsförslag för området Solbjer i Lund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ida Blank; [2014]
    Nyckelord :bilfri utveckling; bilfria områden; bilminskande åtgärder; styrmedel; Solbjer; Brunnshög;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa mig i det allt mer aktuella ämnet bilfria områden, att tillämpa mina kunskaper och bidra till en fördjupad förståelse kring hur landskapsarkitekten kan arbeta med bilfria områden. Ämnet bilfria områden har sin grund i en bilfri utveckling som startades på 70-talet som en motreaktion till massbilismen. LÄS MER

  2. 7. Cykeln i staden : Undersökning av cykelvägnätet för stadsdelen Hovshaga i Växjö

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och design

    Författare :My Tillback; [2008]
    Nyckelord :Stadsplanering; Cykelvägar; Cykelstad; Växjö; Hovshaga; Hållbar utveckling; BY9913;

    Sammanfattning : ”Hållbar stadsplanering” är ett ämne som får allt större utrymme i dagens samhälle. Det är intressant men samtidigt skrämmande då det handlar om allvarliga frågor. Kommunikationer och transporter är en viktig del i dagens stad och transporterna tenderar att ökar. LÄS MER

  3. 8. Ökad cykling -en studie om möjligheterna till att överföra korta resor med bil till cykel i Växjö

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering och byggteknik

    Författare :Anna Nilsson; [2003]
    Nyckelord :cykel; cykling; cykla; färdmelel; färdmedelsval; trafik; resor;

    Sammanfattning : Tätorterna Sverige har länge präglats av bilismens utveckling. Spridda boendemönster och den allt mer utbredda externhandeln är några faktorer som bidragit till bilismens utveckling. Andelen cykelresor i Sverige uppgår idag till ca 12 % av alla resor, det finns dock länder där cykeltrafiken idag uppgår till 30 - 40 %. LÄS MER