Sökning: "bli religiös"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden bli religiös.

  1. 1. Rum för kontemplation i staden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Frida Nilsson; Josefina Granberg; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; kontemplation; transcendens; rum för eftertanke; Galatheas hage; Östra kyrkogården; Nordisk Djungel;

    Sammanfattning : Det tycks bli allt svårare att hitta stunder i vardagslivet där en kan stanna upp, koppla från och koppla av från alla de krav och intryck som stadens höga tempo utgör i dagens moderna samhälle. Med rådande brist på grönområden, börjar allt fler platser för stillhet och reflektion försvinna till fördel för ”multifunktionella” miljöer. LÄS MER

  2. 2. "Vad ska vi föra över till barnen?" : En kvalitativ studie om uppmärksammandet av tradition, kultur och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cecilia Johansson; Josefin Valett; [2022]
    Nyckelord :culture; cultural heritage; diversity; preschool; tradition; förskola; kultur; kulturarv; mångfald; tradition;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to present preschool teachers’ understandings, perceptions, and experiences of how and which cultures, traditions and holidays are noticed and celebrated, as well as what is included in the cultural heritage that the preschool shall pass on to the next generation. This is based on the preschool curriculum (Skolverket, 2018) formulations that describes the preschool teacher' assignation to pass on a cultural heritage in the form of values, traditions, and knowledge and that they in the education should make diverse cultures visible. LÄS MER

  3. 3. Religionsundervisning i grundskolan i ett mångreligiöst samt mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; Madeleine El-Dakkak; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; grundskola; religionsundervisning; religiös; sekulär; multireligiöst; mångkulturellt; inkludering; religionslitteracy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen : ● Vilka didaktiska val är att föredra i ett mångkulturellt samt mångreligiöst klassrum för att motverka de svårigheter och problematik som finns inom religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är riktad till blivande och verksamma lärare då den arbetar mot en större kunskap som pedagog för att motverka konflikter och osäkerhet i relation till religionsundervisningen i ett mångreligiöst klassrum. Vi har sökt efter våra sökord på både engelska och svenska via olika databaser tagit fram relevant forskning och därtill viktiga avhandlingar och böcker. LÄS MER

  4. 4. Anpassad religionsundervisning : En intervjustudie om och hur lärare upplever att de anpassar religionsundervisningen i förhållande till religiösa elever

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniela Madzo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare upplever att de anpassar sin religionsundervisning i förhållande till religiösa elever och i så fall hur de anpassar den. En kvalitativ forskningsmetod är implementerad för att analysera, skapa förståelse och tolka lärarnas upplevelser och erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Kan man arbeta med propaganda i religionsklassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Dautaj Premtim; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en inblick i hur lärare ser på möjligheten med att arbeta med propaganda i religionsklassrummet. Arbetet underbyggs av två stycken teoretiska perspektiv, media och religiös litteracitet båda som bygger på människors förmåga att förstå innehållet i det man ser i båda dessa kontexter. LÄS MER