Sökning: "brister i taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden brister i taluppfattning.

  1. 1. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Nour Haddad; Maria Salloum; [2023]
    Nyckelord :Inlärning matematiksvårigheter; dyskalkyli; lärarens roll; insatser; elevens kunskaper; taluppfattning; elevens prestationer; aritmetisk förmåga;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER

  2. 2. Anpassningar inom matematikundervisning i grundskolan (F-3) : - En studie om hur pedagoger anpassar undervisning till elever som har svårigheter i ämnet matematik.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ali Murad; [2021]
    Nyckelord :Anpassning; matematikundervisning; matematiksvårigheter; grundskolan F- 3 .;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa möjliga orsaker till matematikssvårigheter i grundskolan F-3, samt visa lärarens strategier i matematikundervisningen. Därutöver syftar studien till att bidra med kunskaper om hur lärare kan anpassa undervisning till eleverna som har svårigheter i matematik från F-3. LÄS MER

  3. 3. Analys av matematikläromedel- Med fokus på grundläggande taluppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tina Svensson; Jessica Andersson Tillgren; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; matematik; årskurs 1; grundläggande taluppfattning;

    Sammanfattning : Svenska elever får i stor utsträckning ta del av en matematikundervisning grundad utifrån läromedel, dessa utgör verktyg för lärare i lektionsplanering och förmedling av läroplanens mål och syfte. Internationella rapporter, såsom PISA och TIMSS, visar på svenska elevers resultat i jämförelse med andra länders elevresultat. LÄS MER

  4. 4. På väg mot rätt stöd i rätt tid. Skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Berg; AnnaLena Skoglund; [2021]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; nationellt bedömningsstöd i taluppfattning; systematiskt kvalitetsarbete; särskilda undervisningsbehov i matematik SUM ;

    Sammanfattning : För att elever ska lyckas med sin utbildning behöver skolan möta deras olika behov och ge dem rätt stöd tidigt i skolan. Det har visat sig att elever som är framgångsrika i matematik ofta även lyckas i andra ämnen. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsstödet i matematik för årskurs 1 : Ett stöd som leder till adekvata stödinsatser för elever i matematiksvårigheter?

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erika Jonsson; Malin Käck; [2020]
    Nyckelord :bedömningsstöd; interventioner; matematiksvårigheter; systematiskt kvalitetsarbete; tidig identifiering;

    Sammanfattning : År 2019 infördes en ny bestämmelse i skollagen; läsa-, skriva-, räknagarantin. Garantins syfte är att säkerställa att skolor tidigt sätter in stödinsatser för elever i behov av extra stöd. LÄS MER