Sökning: "c uppsats kvalitativ intervjustudie"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden c uppsats kvalitativ intervjustudie.
21. Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola iövergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer somär rådande i dagens förskola och skola. För det syftet har vi använt oss av litteraturstudier, dokumentanalys ochkvalitativ intervjumetod. LÄS MER
22. ”…det finns en oerhörd potential och en kraft i att man liksom bjussar på sig själv och visar vem man är…” : En intervjustudie av några grundskollärares resonemang kring personligt och privat
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolans fostrande roll har förändrats genom historien. Relationen mellan lärare och elev har intensifierats och präglas idag mer av närhet än distans. Denna utveckling skapar en problematik kring lärarens förhållande till att vara personlig och privat eftersom läraren som person blir allt viktigare. LÄS MER
23. ”Dom är ju olika” : En intervjustudie om lärares uppfattningar om könskillnader i skolprestationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Denna C-uppsats behandlar lärares uppfattningar om fenomenet att flickor och pojkar presterar olika bra i skolan och framförallt i svenskämnet. Vår bakgrund är den forskning som visar att pojkar, framför allt på senare år, halkar efter flickor betygsmässigt. LÄS MER
24. Livräddning i skolan : Ett livsviktigt mål...eller ett mål utan medel?
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att synliggöra hinder och möjligheter för att inom ämnet idrott och hälsa implementera hjärt-lungräddning samt belysa och problematisera kring en eventuell framskrivning av hjärt-lungräddningsbegreppet, HLR, i kursplanens uppnåendemål i år nio. Uppsatsen baseras på en kvalitativ intervjustudie genomförd i Stockholm hösten 2006. LÄS MER
25. Lärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativtinte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare somde ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6. LÄS MER