Sökning: "child perspective"

Visar resultat 41 - 45 av 1810 uppsatser innehållade orden child perspective.

  1. 41. Barn har rätt att få sin röst hörd - Barnahusets arbete med barn som bevittnat våld mellan närstående

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Josefin Magnusson; Elin Stenlycke Fälteke; [2023]
    Nyckelord :Barnahus; witnessed violence; children s rights; social worker Nyckelord: Barnahus; bevittnat våld; barns rättigheter; socialarbetare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Children are not only negatively affected by being exposed to violence themselves, but they are also affected by witnessing violence. For example, mental health issues and not getting the support that they need. LÄS MER

  2. 42. Jag har snövatten! : En kvalitativ studie om de yngsta barnens meningsskapande under kemiaktiviteten ”Olika ämnens löslighet i vatten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :the youngest children; interaction; materials; meaning-making; productive questions; de yngsta barnen; interaktion; material; meningsskapande; produktiva frågor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about the youngest children's meaning-making based on a chemistry content in the activity "Solubility of different substances in water". The study is conducted from a socio-cultural perspective. The study is qualitative and based on the methodological approach Design-based research. LÄS MER

  3. 43. Unga tjejers perspektiv på den urbana närmiljön : promenadintervjuer med tjejer i åldern 8-12

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Anna Maria Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnvänliga miljöer; stadsmiljö; tjejers perspektiv; miljöerbjudanden; rörelsefrihet; platsskapande; promenadintervjuer;

    Sammanfattning : Det urbana landskapet har genomgått en stor förändring de senaste decennierna, och den ökade trafiken, förtätningen och rädslan för fulla gubbar begränsar barns rörelsefrihet idag. Möjligheten att röra sig fritt utgör tillsammans med tillgång till många miljöerbjudanden, grundstenarna i en barnvänlig miljö. LÄS MER

  4. 44. "Måltidssituationer är som att valla får" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelse kring måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marika Nilsson; Anna Gräsberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool; educational meal; participation; interplay; pedagogical role; förskola; pedagogisk måltid; delaktighet; samspel; pedagogisk roll;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate educators' experience of mealtime situations in preschool, and this was carried out with a qualitative approach through semi-structured interviews. The theoretical lenses used during this study are supported by Vygotsky's sociocultural perspective and the child perspective when analyzing the results. LÄS MER

  5. 45. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER