Sökning: "Flickor är bättre än pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden Flickor är bättre än pojkar.

  1. 1. Strävan efter ett bättre föräldraskap : en kartläggande litteraturstudie om föräldrastödprogram för föräldrar med utagerande barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Farzaneh Rezaie; Såda Seck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en kartläggande litteraturstudie. Den syftar på att undersöka föräldraprogram riktat mot föräldrar med barn som har utagerande beteendeproblematik i Sverige för att se om programmen ger en minskad effekt på utagerande beteende på barn och ungdomar. LÄS MER

  2. 2. Att läsa eller inte läsa : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Myhrman; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsförmåga; läsning; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den internationella undersökningen PIRLS visar på att svenska elevers läsförståelse sjunker och att kunskapsklyftan mellan flickor och pojkar ökar, där flickor presterar bättre än pojkar. Tidigare forskning visar på samband mellan motivation till läsning och läsförmågor. LÄS MER

  3. 3. Hur mår Stockholms gymnasieelever idag? : en undersökning om psykisk hälsa i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Lina Akhras; Marianna Doxastaki; [2023]
    Nyckelord :SOC; mental health; education; Physical Education; high school students; KASAM; psykisk hälsa; undervisning; Idrott och hälsa; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers uppfattningar om sin egen psykiska hälsa. Studien syftar även till att undersöka elevers uppfattning och behov av undervisning om psykisk hälsa inom skolämnet Idrott och hälsa. Studiens frågeställningar är följande: 1. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  5. 5. ”Långa dagar i skolan gör mig trött och koherent” : En kvantitativ studie om receptiv och produktiv ordförståelse hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Viscovi; Ellen Tinggren; [2022]
    Nyckelord :Receptiv ordförståelse; produktiv ordförståelse; idiomatiska uttryck; högskoleprovet; gymnasieelever;

    Sammanfattning : En god ordförståelse är att betrakta som en förutsättning för att en individ ska kunna verka i samhället och ta del av det offentliga samtalet. Trots detta visar tidigare forskning att ordförståelsen generellt blir allt sämre. Föreliggande studie undersöker gymnasieelevers ordförståelse i årskurs 1 och 3. LÄS MER