Sökning: "children s meaning-making"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden children s meaning-making.

  1. 1. “Det viktiga går att ha kvar.” Existentiella perspektiv på klimatkrisen : en kvalitativ religionspsykologisk fallstudie på individ-, grupp- och samhällsnivå

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Marie Vildhammar Okker; [2024]
    Nyckelord :climate worry; existential concerns; existential health; resilience; psychology of religion; klimatkänslor; klimatångest; klimatoro; existentiell hälsa; yttersta frågorna; resiliens; religionspsykologi; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Climate change is perceived as one of the most serious threats to humanity. Overthe last decade self-reported anxiety has increased in the Swedish population,especially among children and young adults. LÄS MER

  2. 2. Jag har snövatten! : En kvalitativ studie om de yngsta barnens meningsskapande under kemiaktiviteten ”Olika ämnens löslighet i vatten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :the youngest children; interaction; materials; meaning-making; productive questions; de yngsta barnen; interaktion; material; meningsskapande; produktiva frågor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about the youngest children's meaning-making based on a chemistry content in the activity "Solubility of different substances in water". The study is conducted from a socio-cultural perspective. The study is qualitative and based on the methodological approach Design-based research. LÄS MER

  3. 3. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Olika barn behöver olika saker : En kvalitativ studie om svensklärares medvetenhet om användningen av multimodalitet och meningsskapande resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Eliasson; [2023]
    Nyckelord :multimodality; meaning-making recourses; grades 4–6; Swedish subject; design for learning; multimodalitet; meningsskapande resurser; årskurs 4–6; svenskämnet; design för lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare med hjälp av multimodalitet och meningsskapande resurser kan skapa meningsskapande undervisning som främjar elevers lärande men att det finns hinder i form av lärares kompetens och tolkning av styrdokumenten. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några svensklärare tillsammans uppfattar och beskriver hur de skapar multimodala lärandesituationer i ämnet svenska för årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. It depends on herself/himself. : Parental Involvement in Education regarding Children Education in a Chinese Township High School

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ting Huang; [2023]
    Nyckelord :educational expectations; educational strategies; small-town China; cultural production;

    Sammanfattning : This thesis is the first qualitative study of parental involvement in education regarding students in one key township high school in an undeveloped small town in southern China. This thesis aims to examine parental expectations and strategies in the voices of parents. LÄS MER