Sökning: "copywriting"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet copywriting.

  1. 1. Framtidens copywriter är AI - eller? : En experimentell studie som undersöker relationen mellan generativ artificiell intelligens och copywritingkompetensen inom kommunikatörsprofessionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amelia Andersson; Åsa Engström; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; copywriting; credibility; conviction; Generativ artificiell intelligens; copywriting; trovärdighet; övertygelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine whether it was possible to discern any effect on the perception of the content of a copytext in terms of credibility and conviction, depending on whether the writer was ChatGPT or a human copywriter, and whether it was possible to discern any effect on the perception of the writer in terms of creativity and professionalism. To achieve the purpose of the study, the following questions were formulated: 1. LÄS MER

  2. 2. Generativ AI i svensk copywriting – existentiellt hot eller paradigmskifte? : En kvalitativ intervjustudie i syfte att identifiera svenska copywriters användning av- och attityd till ChatGPT i deras profession, mellan november 2022 till april 2023.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Douglas Almqvist; Aron Mehari; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Problemformulering och syfte: The purpose of this study was identifying how generative AI, specifically ChatGPT, has impacted Swedish copywriters since its release in November 2022, up until April 2023. Metod och material: In this qualitative study, individual interviews were conducted with a pool of 8 interviewees. LÄS MER

  3. 3. Pennan eller svärdet - Hur påverkar berättargrepp en texts trovärdighet?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Linnéa Gistrand; [2020]
    Nyckelord :berättarteknik; berättargrepp; informationstext; säljande text; propaganda; copywriting;

    Sammanfattning : Vad är det som får dig att lita på en text du läser? Är det känslan? Är det fakta? Eller något helt annat? Och vad får dig att misstro den? Det finns regler för hur allt här i världens ska och bör skrivas, så självklart finns det även regler för informativa texter, säljande texter, och till och med propaganda. Denna studie syftar därför till att undersöka hur dessa olika tekniker och berättargrepp påverkar texter i sin helhet. LÄS MER

  4. 4. Stora små ord

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Albin Gummesson; [2019]
    Nyckelord :Pronomen; pronominalisering; annonser; reklam; copywriting; copy; design; kommunikation;

    Sammanfattning : Genom tilltal och omtal med olika personliga pronomen kategoriserar och definierar vi oss själva och andra, och förstår på så sätt vårt sociala sammanhang. Inom reklamen, som i högsta grad handlar om identiteter, finns trots detta ett förvånansvärt litet intresse av pronomen, varför denna studie har som ambition att undersöka just detta. LÄS MER

  5. 5. Förnuft eller Magkänsla? - En fallstudie om hur kognitiva och affektiva stimuli i annonstexter driver försäljning på Facebook

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Julia Avelin; Anton Villberg; [2018]
    Nyckelord :Copywriting; Decision making; Cognitive; Affective; Sales driven marketing;

    Sammanfattning : The context of digital advertising has made it simpler to measure investments in marketing activities online, in terms of sales conversion. This has induced an increased adoption of a sales-driven marketing approach. LÄS MER