Sökning: "csr arbete i intresseorganisationer"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden csr arbete i intresseorganisationer.

  1. 1. Svenska företag i the Global Compact : Har the Global Compact en roll på den svenska företagsmarknaden?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lars Olsson; Gustav Dahlberg; [2013]
    Nyckelord :CSR; the Global Compact; NGO;

    Sammanfattning : CSR har kommit att bli centralt i många företags strategier. Vissa akademiker hävdar att företag söker sig till intresseorganisationer som arbetar med CSR för att förbättra sitt CSR-arbete medan andra påstår att det endast är ett sätt att framhäva sitt företag i ett positivt ljus. LÄS MER

  2. 2. Rationalitet och CSR : – en studie om ekonomiskt rationella företags ansvarstagande

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Victor Atterström; Henric Theorin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället, kunder, intresseorganisationer och andra intressenter efterfrågar i allt större utsträckning att företag tar ett absolut ansvar för samhället och dess funktioner. Det finns dock ekonomer som anser att företagen i praktiken bara har som ansvar att maximera vinst till sina ägare. LÄS MER

  3. 3. CSR synas i sömmarna : drivkrafter och påtryckningar för CSR i två svenska textilföretag

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Malin Hagbardsson; Linnea Hannebo; [2011]
    Nyckelord :CSR; Textil; Drivkrafter; Påtryckningar;

    Sammanfattning : Företagens sociala ansvar eller Corporate Social Responsibility (CSR) används i denna uppsats för att studera de problem som förekommer inom bomullsodling och textildetaljhandeln. Vilka drivkrafter respektive påtryckningar har textilåterförsäljare att arbeta med CSR och vad tycker de om CSR?Den här uppsatsen ska identifiera drivkrafter och påtryckningar med CSR i textildetaljhandeln. LÄS MER

  4. 4. Strategier och budskap i CSR-kommunikation : En studie av två konsumentföretags tillvägagångssätt och anseende

    Kandidat-uppsats, Industriell marknadsföring och industriell ekonomi

    Författare :Susanne Andersson; [2010]
    Nyckelord :CSR; corporate responsibility; consumer companies; brands; stakeholder dialogue; communication strategies; communication messages; CSR; företagsansvar; konsumentföretag; varumärken; intressentdialog; kommunikations­strategier; kommunikationsbudskap;

    Sammanfattning : Att ta ett större ansvar inom miljömässiga, ekonomiska och sociala frågor blir en allt viktigare punkt på många företags agendor, och en allt betydelsefullare aspekt för konsumenter att ta hänsyn till när de överväger köp av produkter eller tjänster. Företagsansvar, internationellt benämnt som corporate social responsibility eller CSR, har också fått ett genombrott bland myndigheter och andra officiella organ såsom FN och EU, som jobbar för att underlätta för företag genom olika riktlinjer och redovisnings­standarder för CSR. LÄS MER

  5. 5. Uppdrag Framtid : En studie i researrangörers sociala ansvarstagande

    Magister-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Kristina Berninger; Karin Samuelsson; [2009]
    Nyckelord :CSR; socialt ansvarstagande; researrangörer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) och hur det kan implementeras, på strategisk och operationell nivå, för att genomsyra en hel verksamhet. Vårt ämnesval grundar sig på att vi anser att företag inom tjänstesektorn saknar kunskap och tillvägagångssätt för hur CSR kan realiseras och gå från planering till handling. LÄS MER