Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 389 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vi och “svenskarna”. En kvantitativ innehållsanalys av hur grupptillhörigheter påverkar skildringar i högeralternativa medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Holly Jansson; Rebecca Nymann; Linnea Sarkar; [2024-03-01]
    Nyckelord :Right-wing alternative media; crime reporting; news selection; agenda setting; framing;

    Sammanfattning : This thesis aims to determine if there is a difference in how right-wing alternative media portrays perpetrators and victims based on their ethnicity, and how this potential difference manifests itself. The study’s framework is based on theories surrounding news selection, agenda setting, and framing. LÄS MER

  2. 2. DEN EUROPEISKA IDENTITETENS KOMPONENTER En kvantitativ analys på vad som definierar den europeiska identiteten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Filippa Lund; [2024-02-15]
    Nyckelord :Europeisk identitet; Nationell identitet; Territoriella identifikationsnivåer; Multipla identifikationsnivåer; Essentialism; Konstruktivism;

    Sammanfattning : The European identity plays an important role for the EU and especially within its will to further integrate its citizens, hence it is a way for individuals to not only identify with its nation, yet also with Europe. Previous research has already established that an individual can possess two territorial identities, such as a national and a European identity, above all it has established how the identities can equally interplay. LÄS MER

  3. 3. Explaining Gender-Based Political Funding: A quantitative cross-national analysis of the impact of electoral, political, and cultural factors on political funding

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Saba Muneer; [2024]
    Nyckelord :gender targeted public funding; gender quotas; cross national; gender and politics; political; electoral; cultural; regression analysis;

    Sammanfattning : Despite global progress on gender equality, women continue to be underrepresented in politics. One widely debated policy measure aimed at tackling this issue is gendered public funding – which has been adopted in more than 30 countries worldwide yet remains understudied in the literature on gender and politics. LÄS MER

  4. 4. Flyktingars upplevelser och erfarenheter av att söka hälso- och sjukvård i ett nytt land : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Yasmine Nordenskiöld; Benjamin Melin; [2024]
    Nyckelord :Experiences; Healthcare; Refugees; Personal approach; Transcultural care; Flyktingar; Hälso- och sjukvård; Personligt bemötande; Transkulturell omvårdnad; Upplevelser och erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund  Drygt 110 miljoner människor är på flykt världen över, med målet att söka skydd och få fristad i ett nytt land. Flykten och att etablera sig i ett nytt land kan vara präglat av många utmaningar vilket påverkar både den psykiska och fysiska hälsan. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER