Sökning: "dataspel"

Visar resultat 36 - 40 av 287 uppsatser innehållade ordet dataspel.

  1. 36. Immersiva ljudlösningar : Vilken betydelse har placeringen av lyssnaren i relation till immersion i tredjepersonsspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-William Bernulf; Valdemar Helander; [2021]
    Nyckelord :Immersion; tredjepersonsperspektiv; spatiallösningar; ljuddesign;

    Sammanfattning : Undersökningen i det här arbetet har som syfte att besvara vilken betydelse placeringen av ett lyssnarobjekt i en spelmotor har för upplevelsen av ljud i ett dataspel i ett tredjepersonsperspektiv samt dess relevans för upplevelsen av vad som generellt kallas immersion. Definitionen av immersion har tagits från författaren Paul Cairns och omfattar en benämnd upplevelse av bland annat individens förlorade uppfattning av tid och deras omgivning. LÄS MER

  2. 37. Slab and Powder-Snow avalanche animation on the GPU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Åleskog Jonthan; Cheh Daniel; [2021]
    Nyckelord :Avalanche; GPU; DEM; Real-time; Games; Lavin; GPU; DEM; Realtid; Spel;

    Sammanfattning : Background: The video game industry has yet to achieve a physically-based real-time avalanche simulation because of the sheer complexity of modeling the behavior of snow avalanches. An avalanche is made out of snow, meaning it would require a snow simulation which itself already shows to be complex. LÄS MER

  3. 38. Real-Time Probabilistic Locomotion Synthesis for Uneven Terrain

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emil Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Machine learning; Probabilistic models; Normalising flow; Environment interaction; Animation Synthesis; Maskinginlärning; Probabilistiska metoder; Normaliserande flöden; Interaktion med omgivning; Animations-syntes;

    Sammanfattning : In modern games and animation there is a constant strive for more realistic motion. Today a lot of games use motion matching and blending with lots of post-processing steps to produce animations, but these methods often require huge amounts of motions clips while still having problems with realistic joint weights. LÄS MER

  4. 39. More than four-legged vehicles? : The representation of horses in Dragon Age: Inquisition and Star Stable 1: Autumn Riders

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Hanna Isaksson; Tove Wahlberg; [2021]
    Nyckelord :video games; animal studies; ecocriticism; horses; representation; objectification; dataspel; djurstudier; ekokritik; hästar; representation; objektifiering;

    Sammanfattning : This thesis investigated the representation of horses in the video games Star Stable 1: Autumn Riders and Dragon Age: Inquisition from an ecocritical lens. It applies the method of close reading to the game research field to analyse the representation of horses in video games and how that representation can be objectifying. LÄS MER

  5. 40. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Marxist critique; in-game advertisement; game design; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER